.

איך מתמודדים עם ירידה בכמות הכניסות לאתר

11.01.2016

הלקוח מתלונן ש"חלש אצלו" ויש פחות פניות מהאתר .איך מתמודדים עם ירידה בכמות הכניסות מהאתר?

את המאמר הזה אני כותבת כ CASE STUDY בו אני מנתחת בסיוע התבוננות בגוגל אנליטיקס את המצב ומאפשרת לכם להתבונן בדרך התמודדותי עם סוגיה שכל מקדם אתרים חווה. 

זהו לקוח ותיק וטוב שנותן בי אימון מלא ומקווה שאתן לו תשובות וכיוון אבל גם אם היה מדובר בלקוח חדש ובעבודת קידום אתרים טרייה שיטת העבודה היתה דומה.  אז מה עושים?


האם באמת יש ירידה?

הדבר הראשון שמומלץ הוא לגשת לקבל נתונים מספריים על כמות הפניות לאתר. הכלי שיתן לי תובנות מיידיות וברות השוואה הוא גוגל אנליטיקס .

באנליטיקס אגיע אל - "רכישה" - "ערוצים" ואז ניגש למעלה לאזור התאריך ונבקש להשוות לחודש וחודשיים קודמים וכן לתקופה המקבילה שנה שעברה . כמובן שיש חשיבות לעיתוי ,למשל חודש שהכיל חג, עונתיות בענף, מתיחות ביטחונית, מזג אויר קיצוני וכו' אם זהו המצב  יש לחפש תקופת השוואה קרובה אחרת.



אז מה אני רואה -

אכן יש ירידה משמעותית בכמות הכניסות לאתר ביחס לשנה שעברה (1)  ,טוב זאת אני ששמתי לב לכך ויידעתי את הלקוח. אפשר לקבל את טענתו כמוצדקת - פוטנציאל הפניות /לידים לאתר אכן פחת.

מבדיקת "ערוצים" בגוגל אנליטיקס אני יכולה לראות בגדול מי הערוץ ה"אחראי" לירידה. אפשר לראות שהאחראי לכך הוא בעיקר החיפוש האורגני 50% פחות תנועה לאתר ביחס לשנה שעברה (2)

זה עיקר המסר מהדף שכן אפשר לראות שבשאר הנתונים אין שינויים משמעותיים -כלומר איכות הפניות (רצינות הפונים) לא עלתה ולא ירדה משמעותית , שיעור הנוטשים את האתר במגמה זהה (3), כמות חיפושי הדפים וכ' ללא שינוי של ממש .




ירדנו או עלינו עם מילות המפתח?

אמנם קידום אתרים אינו מסתכם רק בהבאת האתר להיות ראשון בגוגל לביטויים נבחרים ,אך סביר להניח שהדבר הראשון שהלקוח יאחז בו הוא מיקום האתר למילות מפתח שלהם עשיתם קידום אתרים.

ולמרות שקידום אתרים עניינו בשורה תחתונה הבאת מכירות לאתר ולא רק עניין טכני של קידום מילים בגוגל  אז נתייחס  אליהם ולעוד גורמים אחרים.

א. נתחיל בבדיקה - אם אילו מילות מפתח הובלנו בעבר לעומת כיום ומה היו כמות החיפושים לאותם מילים אז והיום.

אני למשל ראיתי שאצל הלקוח הזה מיקום האתר למילות המפתח המרכזיות לא השתנה ונשאר באותם מיקומים .

אגב אפשר וצריך להראות את זה ללקוח , אתם יכולים להיעזר בכלי קידום אתרים כדוגמת  SEMRUSH , SEOPROFILER ,KEYWORDSPY וכו' אבל מספיק גם צילומי מסך המשקפים את מיקום האתר למילות המפתח המרכזיות. לדעתי צילום של הדף בו מופיע האתר באורגני פעם בחודש היא ההוכחה הטובה ביותר ללקוח ,"הישר מגוגל" ולא פחות חשוב - אפשר לראות (ולהראות ללקוח) מי היו המתחרים האחרים שהופיעו בדף הראשון בגוגל.לעניין בדיקת השוק אתייחס בהמשך.


איך נראה השוק והביקושים?

נכון, אז אנחנו ראשונים בגוגל האורגני למילות מפתח X,Y,Z בדיוק כמו בעבר אבל האם כמות החיפושים הממוצעת החודשית היא כמו בעבר? במקרה שלנו מסתבר שחלה תנודה בכמות החיפושים החודשית למילת המפתח המרכזית וכן למילים הנוספות.

איך רואים - נכנסים לכלי "מתכנן מילות המפתח " של גוגל אדוורדס ,אם לוחצים על האייקון של הגרף לצד מילת מפתח ניתן לראות את התפלגות החיפוש של אותה מילה לאורך השנה. במקרה שלי לביטוי המרכזי יש ירידה של X-1000 חיפושים ביחס לתקופה מקבילה אשתקד.  יכולתי למעשה להסתפק בנתון זה כדי להסביר את המצב אך בואו נמשיך.

אם כבר נמצאים בכלי שווה לבחון אילו מילות מפתח חלופיות מציע גוגל והאם נכון לעשות בדיקת מילות מפתח מחודשת.במקרה של הלקוח שלי, הביטויים הם כל כך גנריים שאין מצב לוותר עליהם. גוגל גם לא מציע הצעות חלופיות.

זהו שלב בו מאוד מאוד מסקרן אותי לדעת איך זה אצל המתחרים למשל-

האם גם אצל המתחרים יש גם ירידה בתנועה לאתר?!

האם המתחרה מחזק ערוצי שיווק אחרים כמו פייסבוק, אימייל , PPC ואנו "נרדמים בשמירה" ומפספסים?! 

נתונים אלו ועוד רבים אחרים אפשר לקבל במסגרת שירות נוסף שאני מספקת -  COMPETITORS INTELLIGENCE.


עוד מגוגל אנליטיקס

בואו נבדוק אפיק נוסף - אולי זה קשור במגמת המעבר לשימוש בניידים ? ניצור פלח של צפיה מניידים

יש נתונים מובהקים -


סגמנטים גוגל אנליטיקס


  1. שיעור הכניסות מניידים אחראית לירידה של  610 - כניסות לאתר החודש ביחס למקבילה אשתקד (26 השנה לעומת 636! תקופה מקבילה שנה שעברה).

  2. גם מהמחשבים השולחניים והטבלטים יש ירידה, 280 - בכניסות ,ירידה מתונה יותר (לדעתי טבלט הוא בין שולחני ל נייד ).

  3. אפשר לראות שעיקר הירידה היא מאלו שמגיעים מחיפוש אורגני מהניידים. אבל רגע, האתר מותאם לניידים מזה חודשים ארוכים וגם גוגל מאשר את זה בכלי בדיקת התאמה לניידים שלו.

  4. ונתון מטריד שאפשר לראות מה"יעדים" שעשיתי לאתר (צפייה ב 3 דפים ) - מהניידים רק אדם אחד שוטט באתר ב 3 דפים זאת בהשוואה ל 50 לפני שנה שבילו באתר ב 3 דפים לפחות גם כשהם באו מנייד. יש לציין שגם ממחשבים השולחניים יש ירידה בכמות הצפיות במספר דפים, זה אומר שמשהו על חווית המשתמש שהגולשים מקבלים באתר.

התאמה לניידים

עוד נתונים ששוה לבחון ולהציג ללקוח -

כמות דפי הנחיתה שגוגל הציג בתוצאות החיפוש  (אז והיום)- בהתחשב שאני מעוניינת שיכנסו אלי לא רק מדף הבית (ובד"כ זה מה שאני מעונינת, כמה "שגרירים" טובים יש לאתר שדרכם נכנסים מתעניינים (כמובן שנרצה לראות עליה) .

תדירות ושכיחות ומעורבות הלקוחות באתר .


תם ולא נשלם

מנסה לקבל תובנות לגבי הירידה הדרסטית בכניסה מהניידים שהיא ללא ספק אחראית דיי משמעותית לירידה בכניסות המאורגני. יצויין שלאורך התקופה הזו לא בוצעו בגוגל אנליטיקס הגדרות שעשויות לשבש את שיטת המדידה של גוגל אנליטיקס. הדבר היחידי שיתכן שקיים הוא שבצפיה בנייד עולים עכשיו ,בנוסף למודעות ממומנות ,גם תוצאות לוקליות שגורמות לאתר המותאם לנייד ,גם אם הוא ראשון בגוגל להדחק דיי למטה כלומר נדרש מהצופה לגלול לא מעט את המסך כדי להגיע לתוצאות אלו.

אבל גם את זה אני נאלצת להפריך כי אם זה היה המצב ,כלומר אם בגלל שבנייד מוצגות תוצאות לוקליות לביטויים הגנריים התחרותיים אז הירידה בכניסה מניידים הייתה צריכה להיות שם ולא בדפים עם שאילתות זנב ארוך (למשל מאמרים) שבהם אין תוצאות לוקליות ואין תחרות. הינה מה שרואים באנליטיקס כשאני עושה חיפוש לפי דפי הנחיתה באתר