.

שקיעתו של קידום האתרים

13.02.2013

שקיעתו של קידום האתרים ועלייתם של הרשתות החברתיות, יחסי הציבור והתוכן האיכותי


המאמר המדובר דורג במקום 1 באתר פורבס וזכה לתגובות אוהדות ומתנגדות כאחד. מספר הגדול של התגובות גורמו לכותב לשנות חלק מהדברים שנכתבו, אולם בו זמנית, להתבצר אף יותר בחלק מהעמדות המפורטות במאמר.
מומחה ידוע ומנוסה מתחום ה SEO (אדם טורקילדסון) טוען כי גוגל שמה לה למטרה לחסל את קידום האתרים ולהפוך אותו למיושן תוך שנתיים.

מהו בעצם קידום אתרים?


קידום אתרים מחולק לשני מישורים קידום אתר מתוכו וקידום אתר בפעולות חיצוניות:
קידום אתרים פנימי, מתבסס בהתאמת האתר להמלצות, שגוגל מוציאה אחת לכמה חודשים במטרה ליצור אתר אופטימלי עבור מנוע החיפוש. יש מקדמי אתרים הטוענים כי קידום אתרים פנימי מהווה כ 15% מקידומו של האתר בתוצאות החיפוש ואחרים אפילו יטענו שיותר. לעומת הקידום הפנימי, ישנן פעולות קידום אתרים חיצוניות הכוללות בעיקר כתיבת תוכן, ידיעות, בלוגים ותגובות באתרים אחרים, ידיעות המכילות טקסט רלוונטי עם קישור לאתר המקודם. כיום, הפכו הרשתות החברתיות לשחקן בולט נוסף בזירת הקידום החיצוני של האתר.
בקידום אתרים, כמו בתחומים אחרים בחיים, קיימות שיטות קידום "לבנות" (white hat) ושיטות של קידום "שחור" (black hat). מובן מאליו, שכאשר מדובר על קידום "שחור" הכוונה למניפולציות הנעשות במטרה לשטות במנוע החיפוש ולגרום לו להציף את האתרים הפחות רצויים לעומת קידום אתרים "לבן" הפועל בשיטות עדינות יותר.

מה גוגל מחפשת?


הנחת היסוד היא, שאם הגולש אינו מקבל תוכן הולם עבור שאילתת החיפוש אותה ביצע, גוגל אינה מבצעת את עבודתה כראוי. על כן, גוגל שמה את הדגש על תוכן רלוונטי, אמיתי שהגולשים רוצים לקרוא ולשתף.
אפילו הביטוי SEO, שפירושו אופטימיזציה למנועי החיפוש, מרמז על כך, שקידום הוא למעשה "משחק" למול מנועי החיפוש, במטרה להציף אתרים מסוימים בתוצאות החיפוש. כמובן, שגוגל אינה נשארת אדישה למול המניפולציות של מקדמי אתרים והיא משחררת שינויים ("פינגווין") במנוע החיפוש, במטרה להוריד את אותם אתרים הנעזרים בקידום אתרים. הנטייה היום בגוגל, היא לשים את הדגש גם ברשתות החברתיות תוך התייחסות ללייקים, שיתופים, ציוצים, reddit, וכמובן ל 1+ וכאשר מתייחסים למדיה דיגיטלית (סירטונים) אז המדד הוא צפיות, לייקים, תגובות, שיתופים ועוקבים.

מהי המשמעות של כל זה?


עד עכשיו, הנחת הייסוד בגוגל הייתה שאם אתרים אחרים מקשרים לאתר שלך, סביר להניח כי האתר שלך הוא בעל ערך ותוכן איכותיים. היום, הנחה זו משתנה וההתייחסות שונה, בעיקר נשענת על רשתות חברתיות, ושהות באתר מתוך אמונה, שאם  תוכן מסוים זוכה לכניסות ושהות סבירה בדף , ישנה סבירות גבוהה מאוד שזהו תוכן איכותי שהגולשים מצאו בו עניין ובחרו לקרא.
בשורה התחתונה לדברי אדם טורקילדסון, כל המאמצים החיצוניים בנוגע לקידום אתרים הרלוונטיות שלהם ירדה משמעותית. הוא אף מקצין ואומר שיצירת תוכן, קידומו והצפתו ברשת ע"י קישורים כפי שהיה מקובל עד היום ע"י מקדמי אתרים (בין אם מדובר בקידום "שחור" או "לבן") הוא זיוף.
מזה ניתן להסיק כי, קידום אתרים הוא בדיוק כמו פרסום, טלמרקטין, אימיילים וספאם - עוד גרסה אגרסיבית של שיווק.
ומנגד -
כדי לעשות יחסי ציבור לאתר ברוח הנוכחית יש לייצר לאתר יחסי ציבור חיצוניים איכותיים שגוררים כניסות ומגיעים ממקומות רלוונטיים (ולא קישורים סתמיים) לדאוג לעיצוב מזמין,  וממשק משתמש ידידותי  באתר כדי להשאיר את הגולשים כמה שיותר בדף/אתר ,ולספק כמובן תוכן ווידאו איכותיים שיעניינו את הגולשים. (מיותר לציין שהאתר צריך להיות זמין ומהיר לטעינה כחלק מחוויית המשתמש) . 
אדם טוען שקישורים כבר לא תופסים, הכל סובב סביב השיטה ומידת המחויבות של האתר. מדובר בשיתופים חברתיים, שלא קל לזייף אותם, שכן גוגל, כמו פייסבוק, יודעת לזהות את אותם פרופילים החשופים ברשת החברתית. לטענתו כל 1000 הפרופילים שפתח כניסוי ברשתות החברתיות נחסמו לבסוף.
הוא מסביר  שבגוגל ישנם לא מעט אנשים חכמים והיא לא סתם רוכשת מידע מטוויטר ומתבססת על API של פייסבוק, שכן עכשיו, סיגנאלים חברתיים, מהווים חלק חשוב באלגוריתם של מנוע החיפוש.

קידום אתר באסטרטגיה חכמה

האסטרטגיה צריכה להתבסס על פרסום של תוכן איכותי הן באתר והן מחוצה לו, עם פוטנציאל ליצירת עוקבים רבים ברשתות החברתיות בשילוב של יחסי ציבור. יחסי הציבור, הם הבאז האמיתי והמראה לכמה אנשים אתה באמת מקושר ומהו הערך המוסף אותו אתה מוסר לעוקבים שלך.
לסיכום -
"התוכן הוא המלך ויחסי הציבור יגרמו לשליטה שלו ברשת" ואחת הדוגמאות הבולטות ביותר היא חברת Dell, לה יש למעלה ממיליון עוקבים בטוויטר, המקבלים תשובות ישירות לכל השאלות המועלות ע"י הגולשים והם תמיד נשארים גבוה למעלה במוניטין ובשם המותג שלהם.
אדם, מקדם האתרים, כבר אינו עוסק בקידום אתרים בסגנון הישן, למרות שעדיין השיטה פועלת אולם לא כפי שעבדה בעבר. לטענתו, גוגל מטלטלת את הקרקע מתחת לרגליהם של הזייפנים ברשת. ועכשיו הכל קשור דווקא בתוכן שהוא אמיתי, איכותי ובעל ערך עבור קהילות הגולשים.
אם כן מהן ההמלצות לקידום אתר בגוגל?
תשקיעו בתוכן אמתי, רלוונטי שקהל הגולשים שלכם מחפש ורוצה באמת. חשוב להשקיע את המאמץ דווקא בקידום אתר מבפנים  וביצירת תכנים אשר ימצבו את האתר שלכם כאתר מוביל בעל ערך משמעותי.
קידום אתרים יקבל טוויסט שונה ויתמקד בחיפוש אחר הקהילה החברתית ובשימוש ביחסי ציבור הנשענים על תוכן איכותי ומקורי במטרה לקדם את האתר.

וכצפוי...


המאמר זוכה בלמעלה מ 400 תגובות מכל קשת הדעות בתחום קידום אתרים, אולם, משלל התגובות ישנם לא מעט אנשים אשר מסכימים כי קידום פנימי של אתרים הוא בהחלט השחקן העיקרי בנוגע לקידום אתרים. תגובות רבות דווקא התייחסו לצד היותר פרקטי וגורסות שתוכן מקורי וחדשני עולה כסף ועל כן מייקר מאוד את הקידום. על כך חולק כותב המאמר ולטענתו תוכן מקורי ואיכותי הוא לא דבר מסובך ומפרט במאמרים נפרדים אותם נספק בהמשך.
 


1.
ארשה לעצמי שלא להסכים...
אבי (05.03.2013)
2.
That really catupres the spirit of it. Thanks for posting.
Chinta (02.03.2013)
3.
דעתי לגבי כותב המאמר המקורי
מנשה אברמוב (13.02.2013)