.

טעויות נפוצות בדוחות גוגל אנליטיקס

14.10.2015

גוגל אנליטיקס הופך יותר ויותר להיות כלי אבחון משוכלל ולצד המידע שהוא מציג כסטנדרט , קיימות אינספור אפשרויות חדשות, מותאמות אישית ,שמאפשרות ליישם אסטרטגיה של ממש . דוחות גוגל אנליטיקס

העניין הוא שככל ש Google Analytics מאפשר מרחב תמרון רחב יותר כך ניתן לטעות יותר באין מפריע.

הנתונים שתקבלו יראו לכם כמו משהו שבאמת קורה ובכלל לא תעלו על זה ששגיתם ,שאלו אינם ביצועי האתר.


אחת מהשגיאות הנפוצות האלו קשורה בדוחות חסרי היגיון שאנשים בונים לעצמם (Custom reports)  בגוגל אנליטיקס תוך שימוש מוטעה ב METRICS וב - DIMENSIONS שאינם מ"אותה שכונה".



ה"שכונות" שאני מדברת עליהן הן - HIT לעומת  SESSION .

במאמר זה אנסה להראות ש ל -HIT יש סט של metrics ו- dimensions משלו ואילו ל - SESSION יש סט של metrics ו- dimensions משלו

והחשוב מכל אין לערבב ביניהם! אם תערבבו תיצרו דוח שיראה הגיוני אך למעשה יהיה שגוי מיסודו ויטעה אתכם במסקנותיכם לגבי פעילות האתר.

אתחיל עם ההסבר -

 

HIT ("התאמה")  -

היא פעולה ברמת המשתמש הבודד. כל אינטראקציה,פעילות של משתמש באתר שבעקבותיה נשלח מידע (קוד מעקב) לשרתי גוגל אנליטיקס נספר כ HIT .

מה שנחשב ל HIT כולל:  צפיה בדף , אירוע (EVENT) כמו למשל צפיה בסרטון ,משלוח טופס , פעילות במסחר אלקטרוני או פעילות חברתית.  

כשאדם נכנס לראשונה לאתר הוא נוחת באיזשהו דף (נניח דף הבית) .עם פעולת טעינת הדף נשלח קוד גאווה-סקריפט לענן שרתי האנליטיקס - מידע זה נרשם כ -  HIT.

אם האדם מבצע בביקורו באתר פעולות נוספות מלבד צפיה בדף או ממשיך לדפים אחרים באתר כל פעולה שלו מדווחת לשרתים כעוד HIT. כשהוא מפסיק לעשות איזושהי פעולה באתר ל 30 דקות נגמרת יחידת המדידה עבורו שנקראת סשן SESSION.


 

SESSION ("פעילות באתר")  -

סשן "פעילות באתר" הוא יחידת מדידה, הצטברות של כל הפעולות, אינטראקציות (HITS) , שמשתמש הספיק לעשות בפרק זמן מסוים.

אורכו של סשן( Session) מוגדר כך:

  • תפוגה מבוססת זמן - לאחר 30 דקות של חוסר פעילות כלשהי באתר(או כל פרק זמן אחר שתגדירו)

  • בחצות הלילה (שימו לב מה האזור הגאוגרפי המוגדר לאתר)

  • כל שינוי בקמפיין (ללא קשר לזמן) - כניסה עם מילת מפתח חדשה, בדפדפן נוסף, device אחר.


 


ועכשיו ניגע בלבנים המרכיבות כל דוח - METRICS ו - DIMENSIONS.


"ערכים"  METRICS -

אלו נתונים מספריים, שניתן לספור או שיעור יחסי. בד"כ יופיעו בטורים של הדוחות. דוגמאות ל  METRICS    visits,   time on site , time on page ,goal value  ,conversion rate ועוד


"מאפיינים"  DIMENSIONS -

אלו בד"כ תכונות המאפיינות את המבקרים באתר ואת הפעילות שלהם בו. למשל המקור של המבקר (עיר ,ארץ וכו'), עם איזו מילת מפתח נכנס,באיזה יום נכנס,  מאיזה מכשיר, מאיזה דפדפן,מה שמות הדפים שבהם ביקר ,איזה חיפושים עשה באתר, וכו'. ולמרבה הפלא גם אלו נחשבים DIMENSIONS למרות שהם נתונים מספריים - כמות הביקורים שהם עשו, כמות הדפים שהם צפו בהם (הפעילות שעשו באתר נחשבת כמאפיין) שכן הם מתייחסים למבקר ולפעילותו באתר.

DIMENSIONS נמצאים בדוחות בדרך כלל בשורות.


בכל דוח מותאם אישית יש ליצר שילובים אלו בלבד -

א. METRICS מרמת ה HIT עם DIMENSIONS מרמת ה HIT.

ב. METRICS מרמת ה SESSION עם DIMENSIONS מרמת ה SESSION .


עבור שילובי  א' שאלו את עצמכם האם הם מודדים פעולה בודדת באתר.

עבור שילובי ב' שאלו את עצמכם האם הם מתארים את כל אשכול הפעילויות שקרו מהרגע שאדם נכנס ועד שהפסיק פעילות.




דוגמא לשגיאה אפשרית - אם נבקש דוח שיגיד לנו אם אילו מילות מפתח נכנסים לאתר (KEYWORD (dimention וכן  metric) PAGE-VALUE). אז היכן הבעיה?

השגיאה כאן היא שבעוד מילת מפתח היא מאפיין של שכונת ה session כלומר כל עוד המבקר לא יצא מהאתר מילת המפתח איתה התחיל את התהליך מאפיינת את כל התהליך ,

page value מאפיין רק HIT אחד בודד,קו אחד מתוך הסשן כולו ולכן הנתון שלו לתאור סשן הוא לא רלוונטי.

 

דוגמא נוספת - דוח מותאם אישית מגוגל אנליטיקס

HITS VS SESSIONS

 

ניתן לראות כאן דוגמא לדוח מותאם אישית בו בחרתי מימד אחד  (Dimension)  ברמת HIT - כותרות הדפים שאליהם נכנסו לאתר.

בקשתי עבור הדפים הללו את הערכים( Metric) הבאים:

א. כניסות (כמה נכנסו לדף זה) - מעיד על הפופולריות של הדף, נתון רלוונטי

ב. יציאות מדף הכניסה ( כמה בקרו רק בדף הזה ויצאו) - נותן אינדיקציה לדף ,בהחלט רלוונטי. הערה מעניינת זהו נתון שבאופן יוצא דופן מתאים גם ל ...סשן! (אסביר בהמשך).


ג.   משך הפעילות באתר - נתון לא רלוונטי לרמת המידע הנדרש לגבי דף .זהו נתון המתייחס לסשן שלם בו מתרחשות מגוון פעילויות. לכן הנתון מעוות דוח הזה.

ד.  מספר הפעולות לכל משתמש = מספר הפעולות הממוצע שעשה משתמש באתר. שוב לא רלוונטי לרמת דף בודד ,לא נותן שום מידע על איכות הדף אלא על מקבץ פעילויות ברמת המשתמש.

ה. יעדים שהושלמו =סך כל ההמרות .זהו שוב נתון שלא רלוונטי כמידע לדף בודד אלא לסשן בו קרה תהליך מתמשך של התבשלות עד לביצוע ההמרה. דף בודד לא אמור ליצר מטרות והמרות!


יוצא דופן

אז אמרנו שכדי ליצר דוח מותאם אישית צריך לשאול כל הזמן - האם הנתון מספק מידע על HIT בודד/ פעילות בודדת שאני רוצה למדוד את איכותה או על תהליך שלם בו קרו מספר דברים - Session. וצריך לשאול את השאלה הזאת לגבי  כל ערך (Metric) וכל מימד (Dimension) - את מי הוא בא לאפיין - HITS או SESSIONS.

ישנם מקרים (נדירים) בהם הנתונים מתאימים גם ל HITS וגם ל SESSIONS.

למשל כשמדובר באחוזי נטישה Bounce Rate. (דוגמא ב' בטבלה שלי). שכן הם מודדות גם את הדף הבודד אך גם  SESSION שנעשה בו רק HIT אחד ונטישה.


לסיכום

אם תדעו לבקש את הנתונים הנכונים, בעיקר ברמת ה SESSION ,תקבלו תובנות אסטרטגיות מדויקות על הדברים הגדולים כמו אסטרטגיית הרכישה באתר, התהליכים שעובר הלקוח,תמהיל המוצרים וכדומה.

תובנות להכנת המאמר קבלתי מ Avinash Kaushik