.

הקשרים סמנטיים בחיפושי גוגל

22.05.2012

גוגל לא מפסיקה לחדש לנו והשיקה בימים האחרונים את ה  "Knowledge Graph" - חיפוש סמנטי המנסה להבין מה הגולש מחפש כאשר הוא מקליד שאילתה במנוע החיפוש. האם ישפיע הדבר על תהליך קידום אתרים ?

מהו החיפוש הסמנטי


המשמעות המעשית היא שלפני שיוצגו תוצאות החיפוש יוצג חלון המבקש מהמשתמש להגדיר את היישות המתבקשת בשאילתת חיפוש מסוימת במיוחד עם ישנן מספר "רעיונות" מקבילים גוגל תבקש את המשתמש לבחור את הרעיון הקשור לחיפוש אותו הוא מעוניין לבצע ורק לאחר מכן תציג את התוצאות הרצויות. לדוגמא: נניח שאתם מקלידים את מילת החיפוש "פנתרים" ישנן כמה אפשרויות היכולות להתקשר עם מילת החיפוש כמו למשל: פנתרים - חיה, פנתרים - תוכנית טלוויזיה, פנתרים – תנועת מחאה וכו' במקרה זה לפני שתוצגנה התוצאות יתבקש הגולש לבחור את הישות או הרעיון המתקשרים לחיפוש המבוקש. בסה"כ זהו עוד סוג של פילטר אותו מכניסה גוגל למנוע החיפוש בכדי להפוך אותו יותר רלוונטי וחכם עבור המשתמש.
מאחורי הקלעים גוגל הופכת את צורת החיפוש שלה משימוש במילים פשוטות לחיפוש בעזרת ישויות או רעיונות והקשרים. כך לדוגמא שלחיפוש של המילה ניו יורק גוגל אינה מתייחסת יותר בחיפוש של שתי מילים אלא מראש מקשרת את החיפוש באופן אסוציאטיבי הקשור למדינה ולעיר.
ואם נצטט את בן גומז מגוגל: "גוגל הופכת את החיפוש משימוש במחרוזות (Strings) לחיפוש עצמים" באנגלית כמובן זה נשמע הרבה יותר טוב ומתחרז - “from strings to things.”
להפוך את מנוע החיפוש לחכם שכזה נדרשת גוגל להקים בסיסי יידע המבוססים על אתרים כמו וויקיפדיה, חיפושים מקומיים, מפות וקניות. כיום, בסיס המידע הנוכחי מכיל למעלה מ 500 מיליון אנשים, מקומות ועצמים שגם להם יש לפחות 3.5 ביליון גורמים.

תוספות בצד


ברוח התצוגה בממשק הרשתות החברתיות ובנוסף לאותו חלון פילטר שגוגל מוסיפה בכדי לסייע לגולש למצוא את ה"דבר" אותו הוא מחפש ,גוגל גם תציג סיכומים קצרים של הדברים הקשורים לנושא תוך שהיא משתמשת באותו בסיס מידע שיש ברשותה. למה בדיוק הכוונה? נניח שהמשתמש יקליד את הביטוי "עזר ויצמן". בתוצאות שהוא יקבל יוצגו סיכום ביוגרפי של חייו, תמונות שלו, פרויקטים בהם השתתף וכל מיני דברים אחרים הקשורים לעזר ויצמן ואולי גם לנשיאים אחרים. באופן זה יוכל הגולש להתעניין גם בנשיאים אחרים (לדוגמא). הרעיון ממש דומה לחיפוש באמזון בו מקבל הגולש אפשריות בחירה נוספות – גולשים אחרים שחיפושו את הספר "זהבה ושלושת הדובים" התעניינו גם בספרים: "שלגיה", "פיטר פן" ו"פו הדוב".
גוגל מנסה לאפשר לגולש "לחפור" במידע באופן יותר מעמיק. היא מנסה להראות איך חיפוש תמים יכול להפוך לחיפוש מעניין ומשמעותי המוביל את הגולש למידע ותוכן ברשת הרבה מעבר לחיפוש פשוט ואיתו ללימוד מעמיק יותר של נושאים שונים.
נכון, לא כל חיפוש הוא משהו שיש לייחס לו משמעות עמוקה ולא פעם וויקיפדיה, עליה גוגל מסתמכת, הוא מקור מידע לא לגמרי אמין לכן יש לגוגל מנגנון לדיווח על שגיאות. גוגל מצפה מהגולשים אשר נתקלים במידע שאינו נכון ותקין לדווח. באופן זה היא תוכל לכייל את המידע ולדווח לגולשים אחרים על אי דיוקים או מידע שגוי.
כמובן שלא צריך להגזים, בסיס המידע עדיין לא יותר חכם מאיתנו ויתרה מזה אם הגולש ניווט את תוצאות החיפוש לתוצאות מסוימות, בחיפוש חוזר של אותו ביטוי לא יקבל הגולש את אותם דברים אם לא ינווט דרכו שוב. כלומר בינתיים אין החיפוש אישי ואינו משויך למשתמשים.

ההשלכות על קידום אתרים



וכמו כל שינוי ש"מנחיתה" גוגל נשאלת השאלה הגדולה איך הוא ישפיע על תהליכי קידום אתרים בגוגל . להערכתי שינוי כזה עשוי להיות חיובי לקידום אתרים אורגני בכמה היבטים:
  • כאשר מקדם אתרים נדרש לבחור מילות מפתח לקידום , בתחומים רבים הוא נתקל במילים הסובלות מכפל משמעות . דוגמאות בשליפה: פרופילים (עיצוב הבית או ביבליוגרפיות), תכנון מטבחים (מוסדי או פרטי), צימרים ברמה (רמה גבוהה או רמת הגולן ). מיון סמנטי עשוי לסנן את ה"תחרות" על הגולשים מהקשרים לא רלוונטיים ולהתמקד בקהל המטרה הנכון.
  • הבנת ההקשר הסמנטי יעודד לבנות אתרים סביב קונסיסטנטיות רעיונית  ולא גיבוב של תחומים עם קשר רופף. לא עוד אתר עיצוב הבית עם דף "קידום אתרים" .גוגל "קולט" היום הקשרים ו"מבין" במה האתר מתעסק  גם מסך הקטגוריות בתוך האתר ולכן דף קידום אתרים שכזה גם יהיה חסר כוח וגם יזיק לתדמית הכללית של האתר בתחום האמיתי . כלומר הבנת ההקשר הסמנטי  תעודד קידום אתרים טבעי עם תוכן רלוונטי ופחות מניפולציות .
  • דיוק בהבנת צרכיו של הגולש ומתן תוצאות מדויקות בחיפוש האורגני יותר עשוי להעלות עוד יותר את קרנן של התוצאות האורגניות על פני  הממומנות מה שמגביר את הלחץ להיות ראשון בגוגל  בקידום אתרים אורגני. 

תגובות המתחרים


גם למנוע החיפוש של מיקרוסופט, בינג, ישנן מיליוני יישויות אולם אין בכוונתם להפוך את מנוע החיפוש שלהם שיפעל על פי החיפוש הסמנטי. לפי הידוע, בינג מנסה למקד את מנוע החיפוש שלה לחיפושים מסוימים ופופולאריים בקרב גולשיה ולמקד את המנוע על אותם חיפושים כמו חיפוש של מסעדות, מלונות סרטים ואחרים. בינג מנסה להוסיף כלים שיסייעו לגולשים בהשלמה של טרנזקציות לדוגמא: חיפוש של מלון יכיל כלי המאפשר הזמנה של מלונות. בעוד שגוגל משלבת את תוצאות החיפוש ביחד עם התוצאות של גוגל+ בינג לעומתה מציגים את התוצאות החברתיות בעמודה נפרדת בצד העמוד בסמוך לשאר תוצאות החיפוש. 
סביר להניח שבסופו של דבר יהפוך מנוע החיפוש לחכם יותר ויפסיק לבקש מידע מהגולשים בכדי לסנן את תוצאות החיפוש. וסביר להניח שבסופו של דבר נוכל לשאול שאלות ארוכות ולקבל רק את המידע המדויק אותו חיפשנו.
בסיס המידע יושק קודם כל בארה"ב ב GOOGLE.COM בימים הקרובים ומאוחר יותר גם בכל העולם כולו.