.

מה נחשב בעיני גוגל לספאם SPAM

16.09.2015

 
Info                           Density
 

                             
 

יש סיבות מגוונות לכך שגוגל מעדיף להציג בתוצאות האורגניות אתרים מסויימים על פני אחרים. מדובר לרוב באתרים שמעניקים חווית משתמש טובה יותר לגולש ולפיכך גוגל מעניק להם ציון איכות גבוה ומבליט אותם. מהצד השני של המתרס יש אתרים שגוגל לא רק מוריד בדירוג תוצאות החיפוש אלא גם מעניש.

זה קורה כשהוא מחליט שהאתר עשה עליו מניפולציה או חרג באופן בוטה מההנחיות שלו לאיכות.

כאלו הם למשל פעולות קידום אתרים של יצירת קישורים ירודים המצביעים על האתר או תוכן מזובל SPAM. לפי כמות האלגוריתמים שמשקיע גוגל באיתור SPAM ניכר שהוא ממש נלחם בתופעה, גוגל שונא שמזבלים את הרשת.

את המאמר כתבתי לטובת בעלי אתרים ומקדמי אתרים שעושים קידום אתרים אך לא תמיד מודעים מה באמת נחשב בעיני גוגל לספאם ,מה ההנחיות הרשמיות של גוגל בעניין תוכן באינטרנט ,איזה עונשים אפשר לקבל ומה עושים כשאתר נענש על ידי גוגל.

עונשים מגוגל

לגוגל פירסם הנחיות רשמיות לגבי קריטריונים לאיכות אתר אך ההנחיות כלליות מדיי,דורשות סטנדרטים כמעט מושלמים ומה שגורם לאנשים להבין את ההנחיות בדרכים שונות, לפספס מצבים ו"לעגל פינות" .

כיוון שכדי להפוך את האתר לאיכותי יש להשקיע הרבה בשיפור מתמיד של האתר ובקידום אתרים איכותי וזאת כמובן השקעה כספית גדולה אז מה הפלא שבעלי אתרים (ולעתים גם מקדמי אתרים) מעדיפים קיצורי דרך.

טיעונים כמו "אבל כולם עושים את זה" או "בסך הכללי האתר טוב מה רוצים ממני" לא יעזרו לכם וגם אין לכם ממילא עם מי לדבר .

מומלץ מאוד לראות את הסרטון הזה של מאט כץ מגוגל לגבי ספאם.



האם גוגל מודיע שאתר נענש?

במקרים רבים גוגל מודיע שאתר נענש אבל לא תמיד והוא לא מחוייב לכך לכן אם לא קבלתם הודעה רשמית אין זה סימן שלא נענשתם או שהאתר שלכם תקין.בד"כ העונש בא בזמן הכי לא צפוי והעלמות מתוצאות החיפוש גורמות לירידה דרסטית בכמות הפניות של לקוחות ולנזק כספי רב.

איך מקבלים הודעה מגוגל לגבי עונש?

כאמור לא תמיד מקבלים הודעה על כך שהאתר נענש אבל אם זה כן קורה אז

  1. דרך כלי מנהל האתרים ( Google Search Console (Webmaster Tools) באזור ההודעות.

  2. אם התחברתם לכלי (שמתם קוד שגוגל נתן לכם לאימות בתוך האתר) אחרי שהתרעה נשלחה לא תראו את זה ב"הודעות" אלא ב- "תנועה לאתר" - "פעולות ידניות"

  3. גם אם לא קבלתם הודעה ניתן לראות את העונש בשטח - דפי האתר שהופיעו במיקום בולט בתוצאות החיפוש האורגני צונחים פתאום/בהדרגה. או שכל האתר נעלם מתוצאות החיפוש האורגניות. כלומר אפשר להיכנס אליו רק מהקשת כתובת האתר המלאה .

כותבים בתיבת החיפוש של גוגל :

site:www.mysite.co.il

אם האתר שלכם באינדקס יתקבלו תוצאות ואם נעלמתם הוא יודיע שהאתר לא קיים.

SPAM.png


באילו מצבים גוגל מחליט שיש באתר ספאם?

לטובת מי שעושה קידום אתרים לאתר שלו ורוצה לעמוד בקריטריונים לאתר נקי מספאם ולא לנסות להתעמק בהנחיות של גוגל , אילו הדברים שאסור לעשות בכל הנוגע לתוכן באתר:

  1. על תשימו תוכן ש"מגורד" מאתרים אחרים כולל:

א. אתרים שמעתיקים מאתרים אחרים טקסטים  או שמשנים מעט את הטקסט (למשל על ידי מילים נרדפות). גוגל יכול לבחון העתקת תוכן גם אם יש משפט או שניים זהים. אפשר לראות איך הוא עולה בקלות על תוכן משוכתב בכלי COPYSCAPE (עולה גרושים)

ב. אתרים שמשחזרים עדכוני תוכן מאתרים אחרים בלי ערך מוסף ייחודי

ג. אתרים המטמיעים תוכן/וידאו מאתרים אחרים ללא תוספת נלווית משמעותית.

2. תוכן זהה שמופיע באתר במספר כתובות URL שונות .זוהי בד"כ בעיית מבנה שקורית ברמת המתכנת אך יכולה גם להיות מכוונת וגוגל לא יכול לדעת זאת .המשמעות בכל מקרה מבחינת גוגל - זיבול.


3. באתרי מכירות של מוצרים יופיעו לעיתים דף מקדים המציג מגוון מוצרים כשלכל מוצר ניתן להיכנס בנפרד. אם התוכן המוצג בדף המוצר הוא באותו נוסח כמו שהוצג בדף שלפני עשוי גוגל לפרש זאת כזיבול ללא ערך מוסף לדף הפנימי.

4. תוכן שנוצר באופן אוטומטי   

א. טקסט שתורגם אוטומטית על ידי כלי תרגום

ב. מיזוג תוכן מדפים שונים ללא הוספת ערך מספיק

ג. העתקת עדכוני RSS וכו'

ראוי לציין גם מקרים שבהם הדומיין אינו חדש ונרכש ממישהו שהשתמש בו בעבר ל ספאם או אתר שעושה CLOAKING כלומר מציג תוכן אחר למשתמשים ותוכן שונה עבור גוגל.



4 מצבים שכיחים של ספאם

אם אתם עושים קידום אתרים חשוב שתקפידו על קידום אתרים ללא ספאם. להלן מצבים שכיחים שמי שעושה קידום אתרים נתקל בהם:

א. מצאתם כותב תוכן זול ? אל תמהרו להתלהב, יתכן מאוד שהתוכן שהוא מספק לכם הוא משוכתב או מועתק בחלקו כלומר אתם משלמים ועושים קידום אתרים שלילי.

ב. אם בניתם אתר מכירות דאגו שלמוצרים יהיה תוכן אקסקלוסיבי וכן תגי מטה תג ייחודיים .השקעה בתוכן על כל מוצר היא יקרה וחשוב שתדעו שהיא בדיוק מה שגוגל מתכוון במניעת ספאם.

ג. יש לכם תוכן שאמור לחזור על עצמו כי לכל המוצרים שאתם מציעים באתר יש את אותו הסבר ? (למשל קורסים שהסילבוס שלהם חוזר על עצמו, מוצרים עם אותו מפרט טכני וכו') . את הטקסט הזהה העבירו מטקסט לפורמט תמונה ודאגו שבדף יהיה גם טקסט ייחודי.

ד. בסריקת האתר על ידי מקדם אתרים הוא מוצא שלאתר שלכם יש את אותו תוכן בשתי כתובות URL שונות (או יותר) : www.site.com  וגם  www.site.com/index . הערה - הכפלת תוכן לא חייבת לקרות בכל דפי האתר ולכן חשוב לסרוק את האתר עם כלי מקצועי כמו A1 ANALYZER. אך ניתן לדגום דפי מפתח באתר (למשל את דף הבית ודפי הקטגוריה) - קחו את הטקסט בדף הבית למשל ובדקו בכלי COPYSCAPE או דומיו האם התוכן מופיע בעוד דפים באתר שלכם.


יש מצבים בהם גוגל מתריע על "תוכן דל" ולא על "זיבול טהור". תוכן דל הוא מצב בו יש לכם למשל דפים עם מעט טקסט או שיש לכם מספר אתרים ששאבו אחד מהשני תוכן באופן חלקי.


מה עושים כשהאתר נענש

אם האתר שלכם חטף עונש מגוגל הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא להתחבר לכלי מנהל האתרים             ( Google Search Console (Webmaster Tools כדי לתקשר עם גוגל.

אם התקבלה הודעה ניתן למלא ולשלוח לגוגל Reconsideration request

נסו לראות אם גוגל רשם לכם דוגמאות למה שמצא כזיבול אך כיוון שגוגל "שם עליכם עין" עדיף שתפעלו הרבה מעבר להערות אלו ותשפרו כל חלקה טובה.

יש לכתוב נוסח שאינו מתנצח או תוקף (גם אם אתם חושבים שהוא טפל עליכם אשמת שווא).

במידה והאחראי לבעיות הוא מקדם אתרים או תכנת רשמו שהדבר נעשה ללא ידיעתכם (אם כי זה לא באמת עוזר) .

יש לציין לא רק שהפעולה טופלה אלא לפרט מה בדיוק עשיתם בהרחבה ולצרף המחשה. עליכם להפגין טיפול רציני בכובד ראש לבעיה.

התשובה מגוגל עשוייה לקחת מספר שבועות ויש סיכוי שהוא עדיין ימשיך למצוא לכם בעיות חדשות.

בשלב זה אם האתר כבר לא ראשון בגוגל לתוצאות החיפוש ,שקלו פרסום ממומן.

אם התייאשתם מפניות חוזרות ונשנות ומכך שגוגל "התלבש" עליכם אפשר לשקול פשוט לבנות אתר חדש לגמרי על דומיין חדש וללא העברה בקוד 301 ולפתוח דף חדש.

עונש כבד כבר אמרנו?