.

קנוניקל לעומת 301

19.06.2011

קנוניקל canonical

מאז הוכנס תג הקנוניקל לשימוש צצות לא אחת שאלות באשר להבדל בין תג הקנוניקל לבין עברה בקוד 301 ( PERMANENT REDIRECT) .  לכאורה גם תג קנוניקל וגם העברה קבועה 301 מורים לגוגל להתייחס לדף כלשהו (ולהתעלם מדף חלופי). תג קנוניקל  מכריז/מתייג  דפים כ"רשמיים " הא אומר לגוגל "זהו הדף הרשמי שלנו לכתובת URL זאת וזאת וכל דף עם כתובת אחרת אינו תקף. ופקודת 301 אומרת לגוגל לעבור מדף כלשהו אל דף אחר ולמעשה להתייחס אליו בסופו של דבר .פעולת 301 הינה "עקוב אחרי" באמצעות קישורים ויתרונה בכך שהיא מעבירה איתה גם את הכוח והקישורים שהיו לדף שממנו נוצרה העברה.
האם יש להודיע לגוגל להתייחס אל דף מסויים על ידי קנוניקל או על ידי 301 ? או אולי על ידי שניהם?
במאמר זה או ליתר דיוק בסרטון , עונה  מאט כץ בקצרה  לשאלה מה עדיף – 301 או קנוניקל  (תשובה מעט תמוהה בעיני לנוכח העובדה כי לכל אחת מהפקודות תפקוד מעט שונה)
כמו כן למרות חשיבותו וחוזקו של התג קנוניקל ואולי דווקא בשל כך ישנם מצבים בהם גוגל מבינה שהאתר "ירה לעצמו ברגל" ובמצבים אלו תתעלם מפקודת קנוניקל  שאין בה היגיון .

מתי גוגל לא תתחשב בפקודה rel=canonical 


גוגל מתייחסת ל URL המוגדר כקנוניקל כתג בעל פקודה חזקה ומשמעותית אולם לא משתמשת בו במקרים בהם היא מזהה טעות שטותית או אבסורדית שמעידה שבעל האתר כנראה לא התכוון לה.
לדוגמא לכך היא שאם בטעות הוגדר קנוניקל לדף לא קיים המחזיר קוד 404 גוגל שומרת לעצמה את הזכות לא להשתמש ב URL שהוגדר עם ה CANONICAL.
דוגמא נוספת: תהיה כאשר אתר מסוים חשוד בפריצה ונעשה שימוש "רע" בכתובת הקנונית. במקרה כזה, עם ההאקר מסוגל לשנות את תג הקנוניקל סביר להניח שהוא יכול ללכת רחוק יותר עם הכנסת דברים זדונייים אחרים כמו הכנסת קישורים מזיקים, טקסט נסתר, תוכנות מזיקות ואחרים.
עוד מקרים בהם גוגל לא תשתמש בתג הקנוניקל - .
לשם ההתחלה נקודה למחשבה:  האם גוגל צריכה לסמוך על התג הקנוני כאשר הוא מופיע באזור ה <body> של ה HTML? התשובה לשאלה היא לא, מכוון שישנם אנשים המאפשרים לאחרים לערוך את התוכן או את ה HTML של דפים באתר. במידה וגוגל תסמוך על תג קנוני המופיע בגוף ה HTML נראה התקפות רבות במטרה להשתלט על אתרים.
מקרה קצה אחר בו לא תסמוך גוגל על התג הקנוני הוא כאשר יופיע "חומר מוזר" באזור ה HEAD של קובץ ה HTML. לדוגמא: במידה וישנו טקסט רגיל ותגים נוספים האופיינים בד"כ לאזור גוף ה HTML ומופיעים באזור ה HEAD גוגל מניחה שמחולל ה HTML שכח לסגור את תג ה HEAD. במקרים כאילו גוגל אינה סומכת על התג הקנוני שכן הוא נכנס לתחום איזור ה <BODY> של ה HTML והוא נתון בסיכון לפריצה של SPAM.
בד"כ ככל שאיזור ה HEAD נראה תקין הדברים אמורים לעבוד אך ככל אצבע, יש להקפיד לכתוב את תג הקנוניקל ראשון או כאחד הראשונים באיזור ה HEAD.

ניתן לצפות בסרטון ולקרוא את התייחסותו של מאט כאץ (מהנדס בכיר בגוגל) כאן – rel=canonical.


1.
קנוניקל לאתר כולו
שי (22.06.2011)