.

האם גוגל גונבת תוכן מאתרים?

01.01.0001

גוגל מצהירה בכל הזדמנות אפשרית על שאיפתה ליצור לגולשים חווית משתמש משופרת המביאה אליו תוצאות איכותיות ומידע מקיף לפי צרכיו. המטרה רצויה לכולנו אך האם כל האמצעים בהם גוגל משתמשת כשרים? האם כדי שנהיה מרוצים יותר נהרגות כמה פרות קדושות "על הדרך"?

בפוסט מרתק שכתב מיכאל גריי,מקדם אתרים ויועץ קידום אתרים הכותב בSMX וב- PubCon המסקנות דיי ברורות פיתחתי כמה רעיונות על המידע שהוא מביא ובסוף המאמר בחרתי להציג כמה שאלות אתיות שנראו לי מתבקשות מהנתונים המוצגים. כולנו הקשבנו מוקסמים לחידושים הבלתי נתפסים שהציגה גוגל ביכולת לשפר את איכות החיפוש והמידע שהיא מציגה. לדברי מיכאל גריי, כדי להגיע לתוצאות הכל כך מרשימות הללו, גוגל למעשה מרגישה חופשית  לעשות בתוכן שברשת כבשלה ועל הדרך לרמוס ולרוקן מחשיבות אתרים שעמלים קשה להגיע לאן שהגיעו.

מכאן ,במקום להצהיר הצהרות,ניגש מיכאל לדוגמאות,שפטו בעצמכם...

למשל אם אתם גרים באזור מיאמי וחושבים לבלות עם משפחתכם ב מרכז הימי של מיאמי- Seaquarium Miami .סביר להניח שלפני שתצאו לדרך תרצו לגלוש באינטרנט ולראות בדיוק את מיקומו של האתר ואת שעות הפתיחה שלו. הדבר הטבעי שתעשו יהיה לגשת לדפדפן שלכם ולבקש מגוגל שאילתה בנוסח : "Seaquarium miami".

התוצאות שתקבלו יהיו דומות לאלו:

 

נראה בסדר גמור,אפילו נוח מאוד אם כן היכן כאן הבעיה?

אם תציצו ב Description תג המטה של קידום אתרים תראו שהאתר לא התכוון לפרסם את שעות הפעילות שלו בתוצאות החיפוש. 
 

איך זה שבתוצאות שגוגל מציג לגולש,בהחלט מופיעות שעות הפעילות כבר בתוצאות החיפוש כחלק מהתיאור של האתר .במצב זה כמובן מספק את הסחורה לגולשים רבים ו"חוסך" מהם כניסה לאתר. אבל מה אם בעלי האתר עצמו?
הם כמובן מפסידים תנועה חשובה של לקוחות לתוכו. בעוד שגוגל מספק מידע חשוב כל כך על האתר לגולש מבלי שזה יצטרך ללחוץ ולהיכנס לאתר , האתר עצמו מפסיד תנועה לתוכו ואת האפשרות להציג למבקריו הפוטנציאלים מידע שיווקי כרצונו.

 

גוגל עשוי לומר "להגנתו" שזה בדיוק העניין – לספק לגולש חוויית משתמש משופרת,אולי היה כדאי בכלל שגוגל יספק גם את הסיום של סרט טוב כדי לחסוך מהצופה שעתיים של צפייה או לתת את הפואנטה של מאמר חשוב כבר בתוצאות החיפוש?!

חוויה משופרת למי ? ועל גבו של מי ?

נסו לדמיין את המודל הזה על סופרמרקט שישים במדף הקרוב לכניסה את כל המוצרים המוזלים של אותו יום כמו גם חלב,ביצים ,סוכר ולחם.כולנו מבינים שכדי שהסופרמרקט ירוויח אנו צריכים לעשות אצלו סיבוב מלא במטרה שנקנה בדרך לא רק את מוצרי היסוד או הפריטים בהוזלה.כולנו מבינים שאם אנשים יכנסו רק כדי לקנות חלב,לא יהיה בסוף סופרמרקט שימכור לנו אותו.אותו מודל צריך להתקיים גם באינטרנט וגוגל מתערב ועושה לנו הגולשים קיצורי דרך על חשבונם של האתרים,מווסת ומסיט את הטרפיק מהם.

חושבים שבכך די?

לחיצה על "עוד מידע" לא תוביל לאתר עצמו כפי שהייתם מצפים אלה לאזור המפות של גוגל ! :
 


 
במילים אחרת גוגל למעשה גנבה מידע מהאתר,הטתה את תנועת הגולשים אליה והפנתה את הגולשים לדף שלה  דף עם פרסומות ממומנות שמכניס לה רווחיות גבוהה יותר מאשר דף באתר התיירותי המקורי.היא למעשה מנצלת את עניינם של הגולשים באתר כדי להציג להם תוצאות שלה ולא של האתר עצמו.גוגל תאפשר כמובן גישה לאתר אך לא לפני ש"חלבה" כל סיכוי לסקרנות מצד הגולשים.
דוגמא נוספת:

למשל אתם רוצים ללכת למסעדת סטייק נחמדה ויודעים שיש מסעדה כזאת בשם בריינט וקופר באיזור לונג איילנד. כיוון שאנכם מכירים אותה מספיק טוב לאחרונה סביר שתרצו לקרוא עליה ביקורות כדי לדעת אם היא עדיין שווה ביקור. אתם עשויים להקיש בגוגל שאילתה כגון:

Bryant&cooper steakhouse long island reviews""

 

התוצאה נראית מצוין – 4 כוכבים מתוך 5 ,מבוסס על 48 ביקורות. כגולשים גוגל "סיפקה לכם את הסחורה" .

אז מה הבעיה כאן בעצם?

אחת משאיפות שגוגל מעודדת אנשים אליו הוא שהם יבנו אתר שרות או מוצר שגולשים ירצו להשתמש בו ולצקת לתוכו ערך ייחודי. זוכרים,תוכן ייחודי כאלמנט חשוב לקידום אתר .

דרך טובה להשיג תוכן איכותי היא כמובן ע"י תגובות גולשים.ואכן,אתר שברשותו תגובות גולשים רבות ורלוונטיות אוחז בנכס טוב –גם תוכן איכותי החשוב לאתר ולקידום אתרים ,גם ונכס שיווקי ממדרגה ראשונה (חישבו על אתר השוואות מחירים עם או בלי תגובות גולשים).

במקרה שלנו, של התוצאות שמציג גוגל לחיפוש הביקורות על המסעדה,גוגל מציג לנו 48 תגובות שזה כמות נאה ומכובדת המסייעת לנו לקחת החלטה על המסעדה.אנו כמשתמשים מרוויחים לכאורה מידע מקיף ויוצאים עם תחושה שגוגל "סיפק לנו את הסחורה" אבל בו נראה מהיכן גוגל שואב את התגובות-

 

בו נראה ...יש שם כמה תגובות מגוגל אבל רוב התגובות מגיעות מ Zagat ומאתר CitySearch. במילים אחרות גוגל לקח להם את התגובות ובנה לעצמו דף תוצאות נפלא שמשרת את הגולש,עם כתובת,מפה,ביקורות וכו'.הוסיף לעצמו קצת מודעות פרסומת (למה לא גם להרוויח מהדף) כך שאם במקרה נציץ בתוצאות המקוריות נמצא את האתרים הללו,לאחר שלמעשה גוגל ביצע מחטף של תנועת הגולשים לתוצאות שלו .

במילים אחרות,גוגל לקח מהאתרים Zagat ו CitySearch את הדובדבן שבקצפת,את מקור הכוח שלהם ,את התוכן הייחודי שלהם,את היתרון שלהם ,המידע שהגולשים שלהם בחרו לרשום אצלם באתר ונישל אותם ממידע ייחודי זה. למעשה כל מה שיש להם להציג כרגע לגולש הוא למעשה תוכן לעוס,כפול,לא ייחודי .גוגל נישל אותם מהתוכן שלהם עצמם.

מצבים אלו מעלים סוגיות מאוד מטרידות-

עד כמה התוכן של האתר שלנו הוא אכן שלנו? האם זכויות היוצרים לא תקפות כשמדובר בגוגל?

האם גוגל מצד אחד מסייע לנו לבלוט בתוצאות החיפוש אך מנגד מתחרה בנו עם תוצאות משל עצמו?

אם גולשים חיפשו את המוצר שלנו בזכות המוניטין שרכשנו לעצמנו(למשל Seaquarium Miami),האם גוגל יכול לנצל את שם המותג שלנו ,להציג תוצאות שלו במקומנו ועוד להפיק מכך מודל רווחים של מודעות ממומנות?

מה מונע מגוגל ליצור דף תוצאות ולפרסם שם בכלל את המתחרים שלנו?