.

סיכום חידושי גוגל לשנת 2009

01.01.0001

 

 MODES –חידושים באמצעי החיפוש


כיום מקובל לחפש באמצעות מילות מפתח החידושים שגוגל מציג מדברים על חיפושים באמצעות קול,מיקום ומראה.

החידושים הללו מתאפשרים באמצעות טכנולוגיית העננים- ניצול משולב של מכלול אלמנטים המצויים בטלפון הסלולארי – רמקול,מיקרופון,מצלמה,GPS. אם נסתכל על כל מרכיב באופן עצמאי נראה שלא בהכרח מדובר במרכיב המשוכלל ביותר הקיים בתחומו (כלומר יש מצלמות משוכללות בהרבה מאילו שמצויות בטלפון הסלולארי,יש מיקרופונים רבי עוצמה מאלו שבסלולארי וכד',כל מרכיב אינו בהכרח המשוכלל ביותר אך ביחד ,במשולב הם יוצרים סינרגיה רבת עוצמה המאפשרת את החידושים הטכנולוגיים החדשים שגוגל מציג - חיפוש באמצעות מראה, באמצעות מיקום ובעזרת קול.

חיפוש באמצעות קול


במהלך השנה האחרונה שופרה באופן ניכר היכולת של גוגל להביא תוצאות חיפוש באמצעות זיהוי קול.

כיום ניתן להעביר לגוגל משפט ארוך (הרבה מעבר לביטוי זנב ארוך בן 2-4 מילים שנהגנו לכתוב לצורך חיפוש) ונקבל תוצאות מדויקות.

במהלך שנת 2010 צופה גוגל להשיק חידוש נוסף - ניתן יהיה לתרגם את החותם הקולי משפה אחת לשנייה ולקבל תוצאות חיפוש בשפה המבוקשת.

כיום גוגל מתורגם ל 51 שפות במטרה שהגולש יוכל לקבל תשובות בכל שפה ומכל מקור מידע תהיה שפתו אשר תהיה.

חיפוש באמצעות מיקום


כיוון שגוגל זיהו את העובדה שהטלפון הסלולארי מלווה אותנו בכל מקום שבו אנו נמצאים ותופעה זו אינה מאפיינת לאום אחד אלה משותפת לכולם, נוצרה אצלם ההבנה שניתן להניח שמיקומו של הסלולארי זהה למעשה למיקומו של המשתמש הפוטנציאלי. כהמשך להנחה זו ניתן להניח שהמיקום של הגולש/הסלולארי שלו הוא המאפיין הייחודי לכל אחד . למעשה מוטיב המיקום בו מתבצע החיפוש הוא אחד מהאלמנטים המרכזיים שהנחו את גוגל במגמתם להפוך את הגלישה למותאמת אישית.

ב Google Mobile Maps למשל ,הוסיפה גוגל את "המיקום שלי" (My Location) שחוסך בממוצע 9 שניות בממוצע לגולש בכך שגוגל מזהה את מיקומו בזריזות.

מבדיקה אחרת שעשו גוגל עלה שמעל 40% מהשאילות המבוצעות באמצעות טלפון סלולארי השתמשו באלמנט Suggest "הצע אפשרויות" , החידוש שהכניסו גוגל לשאילתה זו הוא שימוש באיתור המיקום של מבקש השאילתה כדי להציע אפשרויות מותאמות אישית למיקום שממנו נעשתה השאילתה.

כלומר "הצע אפשרויות" למי שחיפש מסאן-פרנסיסקו העלה תוצאות שונות ממי שביקש את אותה שאילתה ממיקום אחר.

אופציה נוספת לעתיד הקרוב תאפשר לעשות חיפוש מוצרים ולקבל תוצאות ,למשל של מוצרים שנמצאים כרגע זמינים למכירה,לפי המיקום בו נעשה החיפוש. כלומר אם נחפש מצלמה מדגם מסוים מאזור כלשהו,נקבל את החנויות הקרובות ביותר אלינו (למיקום הסלולרי שממנו בוצע החיפוש) כלומר חיפוש מונחה מיקום בהצלבה עם תוצאות חיפוש של חנויות בהן המוצר קיים במלאי.

אלמנט נוסף שהוכנס כרגע לדף הבית של גוגל הוא Near Me Now הלוקח את המיקום של הגולש כאלמנט החיפוש המרכזי ומאפשר לו לקבל מידע על אפשרויות הקרובות אליו מבחינה גיאוגרפית.

השאיפה של גוגל היא לפתח אלמנט זה למידע מעובד יותר שידע לקחת את הקונטקסט של כל גולש ולתת לו את המידע שרלוונטי לו אישית מסודר לפי היררכיית רלוונטיות לאותו גולש ספציפי. מידע זה ישאב לא רק מתוך המיקום של אותו גולש אלה על בסיס תחומי העניין שלו ורלוונטיות מותאמת אישית לכל גולש.אלמנט זה קיים כיום באנדרואיד של גוגל – לחיצה ארוכה על נקודת מיקום במערכת המפות של גוגל תיתן תוצאה מונחית מיקום.

חיפוש באמצעות ראיה


מוצר חדש הנמצא בימים אלו במעבדות גוגל נקרא Google Goggles ומהווה את תחילת הדרך בפריצה למחוזות המורכבים ביותר – ניתוח באמצעות תמונה / ראיה. לדברי גוגל השאיפה לפתח את הנושא היא עוד גדולה ולכן המוצר נמצא עדיין תחת ה"מטריה" של מעבדות גוגל.

Googel Goggles מאפשר לבצע שאילתות שמכילות תמונה/צילום שאנו מציגים לו ולהציג פענוח של התמונה ותוצאות רלוונטיות לה. אחת המטרות שהציבה לעצמה גוגל בתחום השאילתות עפ"י ראיה הוא שבעתיד גוגל יזהה כל סוג של תמונה וכן שלא יהיה צורך לצלמה ולהציגה לגוגל אלה פשוט להצביע עליה בדיוק כשם שמצביעים עם אצבע או עכבר על אובייקט כלשהו.

Media

Google Real Time Search


היסוד העומד בפני החידוש המהפכני של גוגל הוא – רלוונטיות.כיוון שמידע רב מתחדש בכל דקה נתונה, שאלת הרלוונטיות של המידע כמו גם המדיה ממנה הוא נלקח הופכת להיות הסוגיה המשמעותית ביותר.

לראשונה משלבת גוגל בתוצאות החיפוש שלה מידע בזמן אמת- חלון המאפשר למידע המעודכן ברשת בדקות החיפוש להופיע.מידע זה לקוח בין היתר מפייסבוק וטוויטר,תמונות,בלוגים וכו' כלומר ממקורות מידע מגוונים ,הרבה מעבר לתוצאות URL בלבד.

בדף התוצאות מצוי קישור "תוצאות אחרונות" המאפשר לקבל בדף שלם את כל התוצאות זמן אמת.

מנגנון דפדוף מאפשר להזיז את הידיעות אחורה ולעקוב אחר מידע שזז ואינו מופיע בחזית התוצאות כדי לבדוק תוצאות שהוצגו קודם.בדף "תוצאות אחרונות" ישנו משמאל קישור נוסף של "תוצאות אחרונות" המביא מגוון תוצאות זמן אמת ממגוון רב של מקורות מידע.

לחיצה על "עדכונים" משמאל דף התוצאות האחרונות ייתן מידע על טוויטים הכי מעודכנים

חיפושי זמן אמת זמינים גם בחיפושים הסלולארים.

חידוש נוסף היוצא ממעבדות גוגל הישר ליישום מלא נמצא ב Google Trends ונקרא Hot Topics

ומאפשר גם הוא מידע בזמן אמת.

ארבעת עמודי התווך של גוגל הם: מידע ממקורות נרחבים,מהירות המידע,חווית המשתמש ומידת הרלוונטיות.

Facebook לפייסבוק יש Feed שמספק עדכונים מדפי פייסבוק (הפרופילים הציבוריים) גם דפים אלו יופיעו בחיפושי זמן אמת של גוגל.כנ"ל לגבי MySpace שם העדכון יכול על כל המשתמשים.