.

איך נזהה ענישת גוגל שמקורה מקישורים

20.06.2012


חודש יוני האחרון היה חודש מצוין עבור כמה אתרים שמעולם לא עמדו בראש תוצאות החיפוש ומצד שני  חודש גרוע מאוד עבור אותם אתרים שנענשו קשות ע"י גוגל והורדו משמעותית בתוצאות החיפוש.  גוגל מענישה את האתרים המקודמים באופן מניפולטיבי בעזרת קישורים נכנסים בעונשים כבדים עד כדי כך שלעיתים בעלי האתרים שוקלים להקים אתר חדש ולהתחיל מחדש.

לא פעם קורה שבעלי אתרים העושים קידום אתרים בגוגל אינם מודעים לכך שהם מוענשים אולם פתאום האתר נופל בתוצאות החיפוש ומאבד את דירוגו ואז זה כבר ברור אולם לא ברור כיצד להחזירו למצב הקודם.

איך נזהה ענישה בגלל קישורים?


הדרך הפשוטה ביותר היא לחפש הודעות שהתקבלו מגוגל בתיבת ההודעות של כלי הוובמסטר של גוגל.  חפשו שם או בקשו ממקדם האתרים שלכם לבדוק באמצעות הכלי. כמובן יש לקחת בחשבון שזה יהיה גילוי בדיעבד כלומר אחרי שנענשתם אך לפחות יספק הסבר לשינוי שחל (במידה וחל) בדרוג האתר שלכם בגוגל.
לפי דיווחים ידוע כי 25,000 אתרים הוענשו בשנה החולפת וקיבלו התראה על כך. במכתב ההתראה שגוגל שולחת היא מפרטת את הדברים הבאים:
1.    "הבחנו שאתרך..." משמע אתרך מוענש.
2.    "חפש אצלך קישורים לא טבעיים" משמע אתרך נענש על מניפולציות בקישורים נכנסים
3.    "שלח את אתרך לבדיקה מחדש" משמע אתרך נענש באופן ידני

קבלת הודעה ברורה מגוגל בהחלט מבהירה את מקור הירידה בדירוג ובתוצאות החיפוש וכמובן חוסכת את הצורך למצוא את שורש הבעיה. עכשיו כל מה שנותר לעשות הוא לתקן את פרופיל הקישורים. לעומת זאת, אם לא התקבלה ההתראה והאתר עדיין מאבד את מיקומו סביר להניח שנפגע משינויי פינגווין.

שינויי פינגווין


שינויי פינגווין יצאו לפועל באפריל 2012. אם האתר חווה ירידה בסביבות 24 באפריל 2012 סביר להניח שנפגע משינויים אלו. אפשר לבדוק את מועד הירידה של האתר ע"י בדיקה של התנועה לאתר בכלי הוובמסטר.

טיפ חשוב לבדיקה:
בכלי הוובמסטר יש לבחור באפשרות:     Traffic Source Search  Organic
מרבית מהאתרים שחוו ענישה כתוצאה מהפינגווין לא הראו נפילה תלולה אלא ירידה של 30% בתוצאות האורגניות. אם באותה תקופה גדלה כמות הקישורים לאתר יתכן שהירידה תהיה משמעותית יותר.

המטרה של שינויי פינגווין לא הייתה לשפר את תוצאות החיפוש אלא הענשה של ספאמרים. הרעיון הוא למצוא את אותם אתרים שהם "אובר-מקודמים" ולהענישם. לא ברור מדוע אתרים ספציפיים ירדו ולעומתם אתרי מתחרים עלו. היום זה ככה ומחר זה עלול להשתנות.

מה ניתן לעשות אם נפגעתם ?

אם עשיתם קידום אתרים בגוגל ומקדם האתרים שלכם אכן עשה פעולות קידום סביר להניח שקישורים היו חלק מהעבודה. אם מלכתחילה עשיתם קידום אתרים זול וקבלתם קישורים ממספר מקורות מצומצם או קישורים מניפולטיביים סביר להניח שתהיו ראשונים לרדת בדרוג אך גם אם עשו לכם עבודת קידום אתרים איכותית ובשל כניסתם של אלגוריתמים מתוחכמים ושינוי חוקי המשחק יש לעשות שינוי כיוון.


טיפול בפרופיל הקישורים 

גם אם הוצאתם קישורים ממגוון מקורות רב ו"טבעי" סביר להניח שהתפתיתם להוציא ANCHOR עם מילת מפתח מרכזית שלה אתם עושים קידום אתרים בגוגל. בהתאם לממצאים החדשים ובעקבות פינגווין מומלץ לזנוח גישה זו ולעבור לגישה טבעית יותר.
איך תדעו מה פרופיל הקישורים הנוכחי שיש לאתר?
שימוש בכלים כמו SEO Quake  יספקו לכם מידע על כמות הקישורים הנכנסים לאתר ומאיזה מילת מפתח וכמובן מאילו אתרים, מה חוזקם והאוטוריטה שלהם. אפשרות שניה וחלקית (כל עוד היא חינמית ) היא להשתמש בכלים כמו : אופנסייט אקספלורר
 
1.    להכניס את כתובת האתר ולבצע חיפוש
2.    לסנן את התוצאות לפי: הצגת הפניות 301 וקישורי Follow מדפים חיצוניים בלבד (בכדי להסיר קישורים פנימיים וקישורים NoFollow בהם גוגל אינה מתחשבת לצורך הענשה).
3.    הרשימה שתוצג תראה את כל הקישורים הגורמים להענשת האתר. ברשימה זו יש לבדוק את מילות הקישור (אנקור). במידה והקישורים לאתרך נעשים תוך שימוש של למעלה מ 50% באותו ביטוי מקשר סביר להניח שזו סיבת הפגיעה באתר.

מהו אם כן פרופיל קישורים טבעי?


מסתבר שאתרים כמו GNC חברת הויטמינים, אינם משתמשים בביטויי המפתח, אלא, דווקא בשם המותג או האתר ופרופיל הקישורים שלהם, המורכב מ 5700 דומיינים שונים אינו כולל קישורים מביטויים המהווים מילות מפתח עבורם. לעומתו אתר של מרפאת שיניים בלוס אנג'לס בנתה את פרופיל הקישורים שלה על סמך ביטויי המפתח שלה "רופא שיניים בלוס אנג'לס" ועל כן נפגעה בדירוגה בעקבות השינויים האחרונים. ההיגיון העומד מאחורי זה הוא שמדובר בביטוי  לא טבעי ולא ייחודי (כמו שם מותג) וכיוון שבלוס אנג'לס ישנן מרפאות שיניים רבות לא יתכן שלביטוי הזה מקשרים רק למרפאה ספציפית זו או במילים אחרות האנקור נתפס כמניפולציה של קידום אתרים  וכקישור לא טבעי.היה טבעי יותר אם לאתר המרפאה יהיו קישורים שחלקם עם שם המרפאה, חלקם עם כתובת המרפאה וחלקם אם ביטויים מגוונים אחרים וגם "רופא שיניים בלוס אנגלס" אבל לא רק. 

שימו לב, גם אם האתר שלכם טרם נפגע אך הוא נשען על קישורים מסוג זה הוא מועד לפגיעה בשדרוגים הקרובים שיבוצעו.

לסיכום


יתכן שהסרה של קישורים נכנסים שאינם טבעיים או של אתרי תמיכה למיניהם יכול לסייע בפתרון הבעיה. ואולי פשוט צריך מכאן ואילך להקפיד על שינוי גישה וצעדי קידום אתרים מתונים יותר.  יש לשים לב, שכאשר מדובר באתרים שנפגעו ע"י גוגל בארה"ב אותם אתרים נפגעו גם ע"י בינג אולם משהוסרה הענישה הוסרה הפגיעה גם בבינג.