.

שאילתות ארוכות והשפעתם על קידום אתרים

14.06.2015

בזמן האחרון הולכת וגוברת תופעה, בה גולשים המעוניינים לאתר מידע  ברשת האינטרנט באמצעות מנוע החיפוש, עושים זאת באמצעות שאילתות, מונחי חיפוש ארוכים ומדויקים. מילות מפתח בודדות או ביטויי מפתח קצרים כבר אינם משתמשים את הגולש כאמצעי חיפוש.  אם בעבר גולשים היו מניחים כי חיפוש של מילת מפתח או ביטוי מפתח יביא להם את התוצאה הרצויה, הרלוונטית ביותר עבורם, הרי שכיום גולשים מבצעים את החיפוש ברשת באופן שונה לחלוטין.

מדוע התארכו שאילתות החיפוש?

השינוי בהתנהגות הגולשים אינו שינוי שחל ביום, והוא נובע ממגוון סיבות. חלק מהסיבות קשורות באופן שבו פועל מנוע החיפוש עצמו, גוגל, וסיבות אחרות נובעות מהרצון של הגולשים להשיג מידע רלוונטי יותר, מדויק יותר בזמן קצר.

קידום אתרים וביטויי זנב ארוך

חיפוש סמנטי

אחת מהסיבות שגרמו לשינוי בהתנהגות הגולשים היא התפתחות ביכולת של גוגל לפרש שאילתות של גולשים. בתחילת דרכה של החברה, הדרך בה פעל מנוע החיפוש היא באמצעות פירוק שאילת החיפוש למילים בודדות. זהו האופן בו מילים אלו הופיעו באתרים השונים, וכך בחר מנוע החיפוש אילו אתרים להציג לגולשים. כיום התפתחה טכנולוגיה המאפשרת לגוגל להתייחס לכלל השאילתה, לחבר ולקשור בין המילים השונות, ולספק לגולש תוצאות טובות ורלוונטיות יותר מבעבר. גולשים הבינו כי גוגל מספקת בחיפוש של מילה בודדת אתרים פחות רלוונטיים, והחלו יוצרים שאילתות ארוכות  אשר לעיתים מנוסחות ממש כשאלות מדויקות. לאחרונה מספקת גוגל לשאלות מסויימות אפילו מקטע שלם ישר לתוצאת החיפוש .אם למשל מקלידים "בן כמה אייל גולן" נקבל בצורה בולטת את גילו, שנות חיים,תמונה ועוד.

גידול בכמות המידע ברשת

סיבה נוספת שגרמה עם הזמן לשינוי באורך שאילתות החיפוש היא גידול בלתי פוסק בכמות המידע המוזרם מידי רגע לרשת האינטרנט. על מנת להצליח ולאתר מידע שיהיה רלוונטי, אנשים צריכים לחפש מדויק.  ניסיון לחפש מידע ספציפי באמצעות שימוש במילת מפתח בודדת, או אפילו בביטוי כללי הכולל שתים או שלוש מילים, סביר שיוביל לאתרים מאוד כלליים העוסקים בנושא. האתרים שיעלו ראשונים בחיפוש ביטויים כלליים יהיה אתרים רשמיים, ממשלתיים, שיספקו מידע כללי, והם אינם בהכרח האתרים שיתנו את המענה הדרוש.

חיפוש קולי

תוספת של החיפוש הקולי כאפשרות חיפוש, גרמה גם היא להארכה בשאילתות חיפוש של גולשים. גולשים רבים נמנעו משאילתות ארוכות לאור קשיים טכניים בהקלדה. מכשירים רבים, סלולריים ומכשירים ניידים, הם בעלי מקלדות ולחצנים קטנים, המקשים על הקלדה רצופה. החיפוש הקולי פתר את הבעיה הטכנית הזו, ואפשר גם הוא שאילתות ארוכות יותר.


כיצד ניתן להתאים אתר לשינויים

המנעות מקידום אתרים משיטה הישנה

קידום אתרים ש"דחף" מיל/ות מפתח לתוכן (STUFFING) כבר לא עובד.

שיטות קידום אתרים אלו עשויות לא רק שלא להועיל אלא אף להזיק.

אסטרטגיית זנב ארוך בקידום אתרים

הדרך להתאים היום אתר לאופן שבו גוגל מדרג את רלוונטיות ואיכות האתרים, היא באמצעות שימוש ב"אסטרטגיית חיפוש זנב ארוך". הכוונה במונח "זנב ארוך" הוא מונח הכולל מספר מילים, אשר לרוב יהיה מדויק יותר ממונח כללי, הכולל מילה בודדת או שתיים. כיום אנשים מחפשים מידע מאוד מדויק, ואתר רלוונטי יהיה אתר שיספק להם בדיוק את המידע אותו חיפושו. התאמת האתר לשאילתות חיפוש ארוכות תשפר את דירוגו בגוגל ואת מיקומו בתוצאות החיפוש המוצגות לגולש.

איך יודעים אם אילו ביטויי זנב ארוך לקדם?

אפשר להריץ קמפיין בגוגל אדוורדס ולראות אילו שאילתות מחפשים.

בכלי של גוגל אדוורדס יש אפשרות לקבל רעיונות למילות מפתח

אם מדובר באתר באנגלית , ואתם מעוניינים לעשות competitors intelligence כדי לדעת מה עובד טוב בשביל המתחרים או המובילים בתחום, ישנם כלים טובים למשל KEYWORD SPY, או SEMRUSH שיזהו לכם מילות מפתח של מתחרים בענף. ישנם כמובן כלים נוספים

התמקדות במה שאתם טובים בו

לסיכום - האמירה "אנחנו טובים בהכל" היא פריבילגיה יקרה גם בקידום אתרים.

הרצון לבלוט  במגוון רחב של מוצרים (כלומר עם הרבה מילות מפתח) מתאימה לפחות אתרים מבעבר .

אם אינכם אתר גדול ומוביל ותקציבכם בקידום אתרים אינו בלתי מוגבל התמקדו בנישה שבה אתם טובים או בביטויי זנב ארוך שעשויים להתאים לכם הכי הרבה (למשל "צימרים עם בריכה לקבוצות" או "צימרים לציבור הדתי".

כאשר מתרחש שינוי בהרגלי הגלישה, והאופן שבו הגולשים מחפשים הופך ממילא ליותר ויותר מגוון עסקים יכולים להתחרות על ביטויי זנב ארוך שונים.

כוונו לנישה או בחרו ביתר קפידה את מילות המפתח שלכם שכן עבור אתרים בינוניים וקטנים  נגמר העידן של גם וגם וגם. אתרים של בעלי מקצוע (לדוגמא אינסטלטור) המשקיעים מעט בקידום אתרים אורגני ,  אשר יספקו באתר מידע על כללי בלבד ימצאו עצמם קרחים מכאן ומכאן -  לא יעלו בתוצאות הלוקליות כמו "אינסטלטור בצפון תל אביב" בעת חיפוש שירות ייחודי וספציפי ולא יצליחו להתברג במקום ריאלי בגוגל לביטוי הרחב  בשל התחרות.

המאמר מתוך