.

דפוסי שיווק ברשתות חברתיות בשנת 2011

07.03.2011

שיווק באמצעות ערוצי מדיה חברתית וקידום אתרים באינטרנט הולך ותופס תאוצה מטרנד שעורר סקרנות בעיקר לחלק הולך וגדל מהתרבות האירגונית בעידן שבו 44% מהצרכנים בכלל לא פותחים את הדיוור הישיר שהם מקבלים צריכה לצמוח גישה חדשה.
במהלך שנת 2009 ושנת 2010 נערכו שני סקרים גדולים הבודקים עד את יעילות השיווק במדיות חברתיות ובקידום אתרים בגוגל.עכשיו מתפרסם לראשונה הסקר החדש לשנת 2011 - סקר המתמקד במגמת הגידול של INBOUND MARKETING .והשינויים ביחס לשנתיים החולפות.
 הסקר נערך בקרב  644 מומחי שיווק. על מתודולוגיית המחקר  ניתן לקרוא בנספח

תקציבים ועלויות שיווק  

אחד הממצאים שהעלה הסקר דיבר על עלות ליד בהשוואה בין שיטות השיווק השונות. כלומר כמה עולה לחברה ,כמה תקציב היא צריכה להקצות על הבאת לקוח חדש בכל שיטת שיווק.
בסקר האחרון נמצא כי  העלות הממוצעת לליד בשיטות השיווק החדישות (INBOUND) הייתה נמוכה ב 62% מאשר עלות ליד ממוצע בשיטות השיווק הקלאסיות.
נתון זה קונסיסטנטי לנתונים שהוצגו בסקרים שנערכו בשנתיים האחרונות .כלומר זול יחסית להשיג לקוחות דרך שיווק במדיות חברתיות ובקידום אתרים אורגני.
הממצא החריג היחיד היה תחום הפרסום הממומן. מסתבר שעלויות ה PPC   Pay Per Click (קידום אתרים ממומן) היו קרובות יותר  לאלו של השיטות הקלאסיות.
 ehsuo t,rho cdudk

התפלגות התקציב שמופנה ל INBOUND MARKETING

כשנשאלו המשתתפים בסקר איך הם מתכננים לחלק את "עוגת" תקציב השיווק שלהם בין ערוצי השיווק השונים לצורך הפקת לידים הובילו התוצאות לכך ש 41% מהתקציב הופנה לשיווק בשיטות החדישות – אנשי שיווק מקצים בשנת 2011  יותר תקציב למדיה חברתית ובלוגים מטעם החברה (עליה של 2%) .מה שהיה ונשאר יציב הוא התקציב על קידום אתרים אורגני.. מנגד אנשי שיווק הצהירו כי יש בכוונתם להוריד את התקציב המיועד לקידום אתרים ממומן ( PPC).
 

חברות קטנות מוציאות מתקציבן יותר מחברות גדולות על INBOUND MARKETING.

בשנת 2011 עסקים קטנים (בני 1-5 עובדים) הצהירו כי יש בכוונתם להוציא 49% מתקציבן על שיווק בשיטות החדישות בעוד בחברות גדולות בנות 50 עובדים ומעלה עמד התקציב על 36%.
אמצעי השיווק הבולטים בהם מתכננים חברות קטנות לפעול מתמקדים ברשתות חברתיות ובלוגים וכן שיווק באמצעות המייל .אין הדבר מפתיע בהתחשב שמדובר בשיווק בעלויות צנועות יחסית לשיטות שיווק הקלאסיות. נתון מפתיע אחר הוא השימוש המאסיבי בתחום  קידום אתרים באינטרנט (קידום אתרים אורגני) שללא קשר לעלויותיו נתפס מספיק חיוני כדי שגם חברות קטנות וגם הגדולות מצהירות כי ישתמשו בו באותה מידע (ובמידה גבוהה).
קידום אתרים

איזה מהמדיות החברתיות מביאה יותר לידים?

השאלה איזו מדיה חברתית יעילה יותר תלויה כמובן בסוג העסק ובסוג הלקוחות אליה הוא מוכוון.

 Facebook  ומול לינקדאין

פייסבוק  דורג כבעל יעילות מובילה בהשגת לקוחות בסגנון B2C  - 67% בעוד שהיתרון המרכזי של לינקדאין עלה ביצירת לידים מול עסקים B2B -  61%. בלוגים נמצאו יעילים הן לשיווק מול עסקים והן לשיווק מול לקוחות. בצורה דיי דומה ביעילותה ( עם יתרון קל לשיווק C2B )
שיווק בפייסבוק

מסקנות

לאט לאט מאבדות שיטות השיווק הקלאסיות (OUTBOUND) הכוללות דיוור ישיר, פרסום מודפס, טלמרקטינג ודומיהם את יעילותן. צרכנים משכללים אמצעים לנטרל מידע המנסה להדחק לתודעתם בכוח .בד בבד אימצו צרכנים דפוס בחירה, צורך אמיתי לשוטט ולבחור בעצמם את נותני השירותים שלהם ולפיכך מאמצות חברות את המודל של להיות כמה שיותר נגישים ברגע שבו אותם צרכנים נמצאים על ציר קבלת ההחלטות.  
כתוצאה משינויים בהלכי הרוח של הצרכנים חברות מחזקות יותר ויותר את שיטות השיווק המאפשרות ללקוחות למצוא אותם בקלות – לקבל חשיפה במנועי החיפוש השונים כדי להופיע לנגד הצרכן כשהוא מחפש מוצר או שירות מסוים, להיות זמין במקומות בהם הוא נוהג לבלות באינטרנט כמו פייסבוק,טוויטר וכדומה. להציע לו מידע נגיש וכדומה.
השיווק באינטרנט נמצא כזול יותר מאשר שיטות השיווק הקלאסיות ופרמטר זה הופך גם הוא אמצעים אלו  לאטרקטיביים עבור אנשי שיווק.
מובן שככל שחברות ייטיבו  לנצל טוב יותר את המדיה החברתית לסוגיה ,יכירו טוב יותר את לקוחותיהם וידעו לתת להם מענה עם יתרון כך יפיקו תועלת מרובה יותר על חשבון חברות שנכנסות בפחות נחישות ובצורה פחות מחוייבת.
 

מאפייני המחקר

התוצאות מינואר 2011 מבוססות על 644 אנשים העוסקים בשיווק כחלק ממקצועם .הנשאלים הגדירו עצמם כבעלי התפקידים הבאים: אנשי שיווק , הבעלים של עסק/חברה , יזמים וכן בכירים אחרים בחברות קטנות ,בינוניות וגדולות.
76% מאנשים אלו עבדו בחברות המאופיינות כ-B2B  בחברות מענפי הטכנולוגיה, השירותים המקצועיים, חברות יעוץ, בנקאות ופיננסים, תעשייה, תקשורת וקמעונאות.
משתתפי הסקר  קיבלו  סדרה של שאלות שעסקה בשיטות השיווק שאותם אנשים נקטו במהלך השנה וכמובן על תוצאותיהם.
רוב השאלות שנשאלו הנסקרים נסובו סביב הקטגוריות הבאות:
1.      תקציב השיווק ומקורם של הלידים
·         מה אחוז הלידים שהפקת מכל אחד מערוצי השיווק שנקטתם
·         מה היתה חלוקת התקציב שהשקעתם בכל ערוץ השגת לידים
·         הערך את המחיר שהשקעת בליד מכל אחד מערוצי השיווק שנקטת
2.      מגמות של יעילות/ אי יעילות של ערוצי השיווק השונים
·         אילו מקורות של לידים הפכו להיות חשובים יותר במהלך חצי השנה האחרונה
·         אילו ממקורות הלידים הפכו לפחות חשובים לכם
·         כמה יעילות היו רשתות חברתיות לעסק שלך
3.      בלוגים ומדיה חברתית
·         האם אתה מפרסם בלוג
·         באיזו תדירות אתה מפרסם פוסט בבלוג
·         האם אי פעם השגת לקוח מכך שעקבת אחר מדיה חברתית או בלוג?
להלן חתכי הנתונים של הנשאלים בסקר:


1.
האם כוחו של השיווק הקלאסי נדם?
לירז (03.05.2011)
2.
פוסט מעולה!
סמדר (23.04.2011)
3.
שיווק באינטרנט - מעניין אך מעורר סימני שאלה
עמוס רדליך (23.04.2011)