.

דפוסי השימוש ברשתות החברתיות

01.01.0001



רשתות חברתיות הפכו לנושא ה"חם" המעסיק אנשי שיווק באינטרנט וקידום אתרים. יותר ויותר חברות ועסקים מתחילים להפיק יתרונות עסקיים מערוץ שיווק זה.הרצון להבין את גודל הפוטנציאל שיש למדיה החברתית בעוגת השיווק וקידום אתרים הביאה את מיכאל סטלזנר מיסדו של המגזין העסקי האינטרנטי- SocialMedia examine r לפרסם מחקר מקיף בחודש אפריל 2010 ,שנה בלבד אחרי פרסום מחקרו הקודם .

יריית הפתיחה למחקר החלה מינואר 2010 עת פורסמה הודעה באמצעות Twitter והופצה אח"כ באופן וויראלי על ידי משתמשים באמצעות פייסבוק לינקאין ורשתות אחרות. ההודעה הציעה לאנשי שיווק להשתתף בסקר על רשתות חברתיות ולקבל בתמורה לכך העתק של תוצאות המחקר . הפצת הפניה נעשתה  לא רק באמצעות המדיה החברתית וזאת על מנת לאתר גם את אלו שאינם משתמשים בערוץ שיווק זה. בפועל הקריאה להשתתף יצאה ב 5600 מיילים עם נוסח אחיד של קריאה לקחת חלק במחקר. ההיענות הייתה גבוהה, מקץ 5 ימים בלבד נסגרה רשימה של 1898 משתתפים מתוכם 40% גברים ו60% נשים בטווח גילאים של +20-70 כש 75.1% מהנשאלים נמצאים בטווח הגילאים שבין 30 ל 59.

להלן סוגי עסקים אותם ייצגו הנשאלים:

  • 46% מהמשתתפים ייצגו עסק של איש אחד (פרילנסרים,יועצים וכו')
  • 17% היו בעלי עסק עם עד 2 עובדים 
  • 25 מהנשאלים עבדו בעסקים בהם עד 500 עובדים
  • 3% מהנשאלים עבדו בחברות בנות 501-1000 עובדים
  • 6% מהמשתתפים עבדו בעסקים גדולים (מעל 1000 עובדים)
  •  1% מהעונים היו ללא עבודה

פרטים נוספים שניתן ללמוד ממשתתפי הסקר 57% מהנשאלים דיווחו שהם מתמקדים בעיקר ביצירת שיתופי פעולה מול עסקים ( B2B) בעוד ש 43% כיוונו את עיקר המאמץ אל צרכנים (B2C).



מה מעניין את משתמשי הרשת החברתית


המחקר התחיל בבדיקה איכותית של הלך הרוח ועמדותיהם של אנשי שיווק ביחסם אל מדיה חברתית. לצורך כך נבדקו באמצעות שאלות פתוחות סוגיות כגון: מה הכי מעסיק אותם ,על אילו נושאים היו רוצים לדעת עוד. מהמחקר עלה שעיקר השאלות שמעניינות אנשי שיווק הן התהייה "מה עובד שיווקית", עוד נושא "חם" שהעסיק את מרבית הנשאלים עסק בהתנהלות נכונה מבחינת השקעת זמן ברשתות חברתיות (כמה זמן צריך להשקיע כדי לראות תוצאות)  וכמובן איך להגיע לקהלי היעד ולהתמקד בהם.שאלות נוספות נגעו להיבטים מעשיים יותר כמו איך להשיג טרפיק ,איך לתפעל מבחינה מעשית רשת זו או אחרת וכיצד להתנהל נכון. מעניין לראות שבהשוואה למחקר דומה נעשה בשנת 2009 כבר לא עלתה השאלה (שהייתה בשנת 2009 המדוברת ביותר)– איך למדוד רווחיות (ROI) ממדיות חברתיות .יש להניח שהיום יותר ויותר אנשים הפנימו את היתרונות האחרים שמעניקות להן הרשתות החברתיות, יתרונות שהם מעבר לנתונים כספיים.

משך השימוש ברשתות חברתיות


המחקר רבה בין היתר לבחון את מידת הזמן שמושקע כיום בשיווק באמצעות המדיה החברתית. מהמחקר עלה שחלק משמעותי מהמשתמשים ברשתות 56% עושים זאת במשך 6 שעות ויותר בשבוע מתוכם 12.5% מבלים יותר מ 20 שעות שבועיות על פעילות ברשתות חברתיות. נמצאה התאמה בין רמת הוותק בשימוש ברשתות לבין כמות השימוש-ככל שאדם היה ותיק יותר בשימוש כך הקדיש זמן שבועי רב יותר.

  • 22% מאנשי השיווק מדווחים שרק החלו להשתמש
  • 43% מעידים על עצמם כמי שמצויים ברשת חברתית מזה כמה חודשים
  •  31% הם משתמשים ותיקים של מספר שנים
  •  3% הם חסרי ניסיון אך מתכננים להיכנס לעניין
  •  1% אין להם כוונה להשתמש ברשתות חברתיות

התועלות והמטרות השיווקיות


פרמטר נוסף שנבדק היה המניעים שלשמם פועלים עסקים ברשתות החברתיות או במילים פשוטות מה הם מחפשים שם. התועלת המרכזית שעניינה את כל אנשי השיווק היא כמובן לקבל חשיפה- 85% מאנשי השיווק העידו שהמאמצים העיקריים שלהם נועדו ליצר חשיפה לעסק.שיפור טרפיק היוותה מטרה שנייה בגודלה ולאחריה – בניית קשרים חדשים. מסתבר שיותר אנשי שיווק מצליחים להפיק מרשת חברתית יתרונות שכן 50% מהמשתמשים העידו כי הם משיגים מהן לידים איכותיים.

לא נפקד מקומו של קידום אתרים באינטרנט – יותר מחצי מאנשי השיווק העידו כי השימוש במדיה החברתית היא למטרת קידום אתר כלומר להשיג מיקום טוב בתוצאות החיפוש ,לקבל בעקבות זה חשיפה משופרת ולהפחית עקב כך את הוצאות השיווק.
האפשרות להשוות את המחקר משנת 2010 לזה של שנה קודם איפשר לראות את המגמות שחלו במהלך שנת פעילות אחת. ניתן לראות למשל עליה ברמת היכולת לנצל את המדיה החברתית ע"י המשתמשים לטווח יתרונות רחב (כל המדדים מלבד קשרים עסקיים הראו מגמת עליה ). למשל בהשוואה לשנת 2009 בה רק 35% מהנשאלים ראו את המדיה החברתית כהזדמנות להפחתת הוצאות השיווק במחקר משנת 2010 חלה עליה של 13% באלו שרואים יתרון זה.מלבד השגת קשרים עסקיים שנחשב מלכתחילה כיתרון ברור של הרשתות החברתיות ניתן לומר שכיום רמת הניצול הנכון של הרשתות רק גדל,אנשים התחילו להתוודות לפוטנציאל.
הרשתות החברתיות הפופולאריות ביותר (ביתרון ניכר) הן: טוויטר,פייסבוק לינקאין ובלוגים .ארבעת הללו מהווים את האמצעים החברתיים המובילים והפעילים ביותר כשלטוויטר יתרון קטנטן על האחרים.אם נשווה את התוצאות למחקר שנעשה שנה קודם לכן נראה שאת הקפיצה המשמעותית בגדילה עשתה דווקא פייסבוק .מהתוצאות עולה גם כי פייסבוק היא  הכלי הראשון שבו מתנסים רוב האנשים הנכנסים לראשונה לעסקי רשתות חברתיות.עוד עולה כי השימוש בלינקאין נעשה ע"י עסקים קטנים יותר מאשר על ידי עובדים שעובדים בחברה גדולה.



הרשתות החברתיות הפופולאריות ביותר


כמובן אין מחקר שלם מבלי לבדוק את שאלת השאלות - איזה רשת פופולארית ביותר... מהתוצאות הנראות בגרף מתחת ניתן לראות שביתרון משמעותי מובילות ארבע רשתות חברתיות: טוויטר,פייסבוק לינקאין ובלוגים.מדיות אלו מהוות את ארבעת האמצעים החברתיים המובילים והפעילים ביותר כשלטוויטר יתרון קטנטן על האחרים.כיוון שברשותינו נתונים ממחקר דומה בשנת 2009 ניתן לראות את המגמות שחלו במהלך שנת פעילות אחת- את הקפיצה המשמעותית עשתה ללא ספק  פייסבוק ועשתה דרכה מהמקום הרביעי בחשיבותו למקום השני המכובד. מדיה זו גם דווחה כערוץ המפגש הראשון למשתמשים חדשים הנכנסים לעניין. כשאת לינקאין מאפיינים בעיקר  עסקים קטנים העושים בו שימוש לקשרים עסקיים הרבה יותר מאשר עובדים בחברות גדולות.



המחקר דן בהיבטים שונים נוספים שלא הובאו כאן כמו מגמות עתידיות (הצהרות אנשים לגבי רצונם להרחיב/לצמצם שימוש במדיה זו או אחרת).גם לא הבאתי כאן נתונים ראשוניים מהושימוש במדיה החברתית באמצעות הסלולאר. אני בוחרת לסיים בנתון אחד מעניין לגבי שימוש במיקור חוץ outsourcing
למרות שאין ספק שהטיפול ברשתות חברתיות גוזל זמן לא מבוטל,ובשוק כבר מסתובבות חברות מקצועיות המציעות שירותי שיווק ברשתות חברתיות מסתבר שעדיין רוב הנשאלים 86% בחרו שלא להוציא את הטיפול ברשתות חברתיות לגורם שלישי שיטפל עבורם.מי שכן עושה זאת הם לרוב עסקים גדולים ובינוניות. אני מניחה שבשלב זה הסקרנות גדולה והרצון להבין "מי נגד מי" מושך אנשי שיווק רבים לטפל ולהכיר את המדיה החברתית בעצמם.בהמשך, ככל שהשיווק ישתכלל,יבינו רבים כי גם בזירה זו צריך להתמקצע ולהכניס שחקנים מקצוענים.