.

למדוד תוצאות מרשתות חברתיות

01.01.0001


בעלי אתרים , מומחי קידום אתרים באינטרנט והעוסקים בשיווק באמצעות מדיות חברתיות,מתלבטים סביב שאלת יעילותו של שיווק ברשתות חברתיות. שאלות כמו איך מודדים יעילות של רשתות חברתיות והאם בכלל ניתן למדוד ולקבל תמונה של החזר על השקעה (ROI) לא יורדות מהדיון המקצועי ולו בגלל הפוטנציאל העצום שטמון ברשתות אלו. מקדמי אתרים הרואים עצמם מומחי קידום אתרים באינטרנט ימליצו לכם בד"כ למדוד את כמות הקישורים ואת שיעור ההקלקות כמדד יעילות לרשתות חברתיות. תוצאות שאינן משביעות רצון יניבו מבחינת מומחי קידום אתרים אלו את המסקנה המוטעית שרשתות חברתיות הן בזבוז אנרגיה וזמן.
המאמר של ליאנה אוונס מקדמת אתרים בכירה מציג גישה אחרת- לדבריה,מדידת תוצאות משיווק ברשתות חברתיות צריך להיות בגישה שונה וגמישה יותר.
פרמטרים כמו: עליה בכמות הגולשים,שיעורי התגובות,עומק הקשר עם לקוחות,שיפור במיתוג החברה הם חלק מתמונה כוללת.מה שמכתיב מה למדוד ובאילו מדדים להשתמש הם בעיקר המטרות שלשמן נמצאת אותה חברה ברשת חברתית כלשהי. לדבריה,בהתאם למטרות,ניתן יהיה להשתמש בפרמטר אחד או לרוב בכמה מדדים במשולב,לעיתים בדיקה תהיה אוטומטית ופשוטה ולעיתים תכלול איסוף מידע באופן ידני.

רשתות חברתיות - מטרות שונות מביאות להתייחסות שונה


אנשים מבלבלים לעיתים בין טקטיקות לאסטרטגיה. שימוש בטוויטר,ניהול בלוג,סרטוני וידאו הם האמצעים בלבד וכדי להפיק מהם את המרב דרושה אסטרטגיה מאחוריהם.
חברה אחת תהיה מעוניינת לחזק את סמכותה המקצועית בתחום מסוים והמדדים שיעניינו אותה הם שיצטטו אותה יותר,יגיבו,יאזכרו ויהיו מנויים על הבלוג שלה.
חברה אחרת ששמה למטרה הגדלת מכירות, תשתמש ברשתות כבמה לחשיפה ראשונית ויצירת עניין במוצריה החדשים. עבור גורם אחר תסומן כמטרה המקצועי דווקא שינוי תדמית ודעת קהל כלפיו או כלפי המותג שלו ולחברה רביעית יהיה דווקא עניין לשמוע מה צרכנים חושבים עליה באמת ובאופן "בלתי אמצעי" על מנת לשפר מוצרים ולאתר צרכי שוק חדשים.
כשרואים כמה שונות יכולות להיות המטרות,קל יותר לקבל שמדד בודד (בר מדידה ככל שיהיה) חוטא לתמונה ומעוות לגמרי את המסקנות שעשויה חברה לקבל.

איך מודדים פעילות ברשתות חברתיות


כדי למדוד תוצאות ולהסיק את מידת הכדאיות בהשקעה ברשתות חברתיות ניתן להיעזר בארבעה פרמטרים אותם זיהה בריאן הוון מקבוצת מחקר – "פורסטר":
  1. מידת המעורבות – עד כמה מעורבת הקהילה אליכם. האם הם מבקרים אצלכם באתר,קוראים קבועים של הבלוג שלכם,האם הם מגיבים,שואלים או מבקשים מידע,כמה מהם צופים בסרטונים שאתם מעלים?
  2. אינטראקציה – עד כמה המגעים אם גולשים מקבלים היזון חוזר- כמה מגיבים לבלוג שלכם,כמה עוקבים בטוויטר,כמה תשובות אתם מקבלים בפורומים,האם אתם מצליחים להניע גולשים להגיע לדף מסוים שברצונכם לחשוף וכו'.
  3. קירבה – מדד הבלתי אמצעיות משקף לנו עד כמה הגולשים מרגישים קרובים אל החברה שלנו,אל המותג,אל השרות או למוצרים.ככל שנקבל תגובות אמוציונאליות יותר,בלתי "מסוננות" ואישיות כך נבין שיצרנו קשר פחות רשמי ויותר חוויתי וקרוב.
  4. השפעה – בהתאם למטרות  שהצבתם לכם בפעילות ברשתות החברתיות,עד כמה השפעה אכן השגתם,עד כמה אנשים מוכנים להמליץ עליכם,האם העלתם את המודעות למותג שלכם,האם אנשים בעלי השפעה מהתחום מגיבים,מתייחסים ומחשיבים אתכם? ככל ש"סופרים" אתכם יותר כך תוכלו לדעת שאתם "חלק מהנוף" בתחומכם.

כדי למדוד פרמטרים אלו יש לבצע עבודה משולבת של מידע ואינטגרציה של כולם לכדי טבלת אקסל אחת – תשאול לקוחות "איך הגעת אלינו" ,הערכת איכות התגובות ומתן "ציון איכות",ספירת תגובות,מדידת המהירות בה מגיבים לנו ואת מהירות הפצת המידע שפרסמנו וכו'.
נכון שהמידע לא יראה לנו תמיד מדויק אך ייתן לנו בסופו של יום תמונה אמיתית על פעילותנו ברשת החברתית ועל היחס בין ההשקעה שהשקענו לתוצאות.
ורדה שלום – קידום אתרים באינטרנט