.

גוגל וובמסטר – נתונים מובנים

09.08.2012

בגוגל ממשיכים לחדש וב 31 ליולי הושק חידוש הקשור בנתונים מובנים (structured data  ) בכלי של גוגל וובמסטר .החידוש קשור בעובדה כי שגוגל מציגה ב WEBMASTER את רשימת הישויות והפריטים  ומאפשרת בקרה וניהול שלהם. 
אחת מהשיטות שנוקטת גוגל לאיסוף נתונים מובנים אלו היא שימוש ב-rich snippet שיטה שמשמשת מקדמי אתרים ומנהלי האתרים להדגשה של תוכן באתר. הנתונים המובנים משמשים תחליף משוכלל ובר שליטה במקום תג ה DESCRIPTION  הוותיק , זה ששימש עד כה לצרכים שיווקיים ולקידום האתר (קידום אתרים) .

היתרונות של Rich snipt


בשל העובדה שגוגל מעוניינת להעניק לגולש חווית משתמש טובה יותר ולתת לו מעיין תקציר מה מחכה לו באתר/בדף המוצג בתוצאות החיפוש. מעודדת גוגל את בעלי האתר להשתמש ב Rich snipt. הבונוס – זיהוי טוב יותר של גוגל את הפריטים , המוצרים או השירותים והבלטתם בתוצאות החיפוש כך שלמעשה בעל האתר מקבל ערך שיווקי וחשיפה בולטת ושיווקית יותר לאתר. ככל הנראה יש לרכיב זה אפקט חיובי גם לצרכי קידום אתרים וניראות טובה יותר של מוצרים .
הפורמט להזנת הפריטים אינו חופשי אלה בהתאם לסטנדרטים הנהוגים לאותו ענף בו עוסק האתר.
וחשוב להדגיש שגוגל אוסרת על הכנסת אלמנטים מסחריים כמו מחירים, קריאה לפעולה ("קנה עכשיו" , "זה כדאי" ) או אזכור של מבצע או הנחה לזמן מוגבל.
קידום אתרים
ניתן להזין תחת דף  - אירוע אחד או מספר אירועים או לשלב  למשל פרטים על המקום ועל האירוע לצורך הגדלת טווח הפריטים ממליצה גוגל להיעזר ב  schema.org
למשל לאתרי אטרקציות יהיו פרטים כמו שעות פתיחה, כתובת וטלפון. עבור מסעדות יופיע מחירי מנות ממוצעים דרוג וכוכבים וכדומה. מידע זה מסייע למשתמשים להבין האם האתר רלוונטי לצרכיהם ושווה כניסה אליו.

דוגמא להצגת אתר ותחתיו כמה אירועים :

richsnipt

דוגמא להצגת אתר עם שילוב של מאפיינים מסוגים שונים:

קידום אתרים בגוגל

היכן נראה את הנתונים המובנים בגוגל וובמסטר


גוגל וובמסטר
על מנת לראות את הנתונים המובנים שגוגל הצליחה לזהות באתר (לאחר שהגדרתם אותם כמובן ב HTML)
יש להיכנס ל GOOGLE WEBMASTER TOOLS לאתר הרלוונטי . לוחצים "אופטימיזציה" ואח"כ על "נתונים מובנים"

מה ניתן לראות בגוגל וובמסטר לגבי האתר

נתוני אתר – כל סוגי הנתונים המובנים שזוהו באתר ומספר כתובות האתרים שנכללות בכל סוג נתונים

נתונים מדף – יש ללחוץ על פריט ITEM  ברשימת כתובות אתרים של מקור ואז לוחצים על קישור כדי לראות את הנתונים שגוגל הצליחה לחלץ מאותו דף.

סוגי הנתונים המובנים שעשויים להופיע בדף "נתוני אתר" כוללים:

  • schema.org -  שיתוף פעולה של Google‏, Microsoft ו-Yahoo!‏‎ המיועד לשיפור האינטרנט על ידי יצירת סכמת סימון של נתונים מובנים הנתמכת על ידי מנועי החיפוש הגדולים
  • מיקרו פורמטים – ישויות המשמשות לתיאור סוג ספציפי של מידע כמו אירוע, מוצר, עסק ,אדם או סקירה. לכל ישות יש מאפיינים רלוונטים. למשל אדם מאופיין על ידי: שם, כתובתו, תפקידו, דוא"ל וכדומה.
  • מיקרו נתונים -  דרך להוסיף תוויות לתוכן כדי לתארו .למשל אירוע מאופיין על ידי מקום, שעת התחלה, קטגוריה ועוד
  • RDFa – דרך להוסיף תוויות לתוכן כדי לתאר מידע ספציפי כמו סקירת מסעדה .

בגוגל וובמסטר מעוניינים לסייע למנהלי האתרים באיתור מבני הנתונים וע"כ הם משיקים את השירות החדש "לוח מבנה הנתונים" The Structure Data Dashboard. צפייה בלוח מתאפשרת בשלושה מצבים:

·         אתר – הרמה הגבוהה ביותר עדיין נמצאת תחת אופטימיזציה. ברמה זו ישנה התייחסות לפריט שאינו תכונה של פריט אחר באותו העמוד


קידום אתרים בגוגל

•    סוג משתנה – מתייחס עבור כל הפריטים בעמוד בודד. גוגל מנתחת ושומרת מספר קבוע של עמודים ופריטים בכל אתר. המידע נשמר בסדר יורד וע"פ הזמן בו נסרקו.

•    ברמת עמוד – מידע מפורט על כל תכונות וסוג הפריטים המוצגים בעמוד


קידום אתר בגוגל


הגדרת Rich Snippet


ההגדרה של ה Snippet אינה מסובכת אך מצריכה ידע בסיסי ב HTML. בעיקרון ישנם תגים המגדירים סוגי פריטים item type  תכונות עבור אותם פריטים.



לצורך תצוגה מקדימה של איך יראה התוכן בתוצאות החיפוש אפשר להשתמש ב כלי הבדיקה ל Rich Snipped

לסיכום


שירות ההנתונים המובנים שמספקת גוגל תאפשר לאתרים לקבל נראות גבוהה יותר של האתר ואפשרות לשלוט בתיאורים המוצגים לגולש. גם אתרים שמספקים שירות  יכולים לשלב ישויות כגון תגובות גולשים והמלצות.
 מקדמי אתרים יוכלו לנסח ישויות שכוללות מילת מפתח לקידום אתר או מידע נוסף לצורכי קידום אתרים ובלבד שלא יחרוג מהכללים הרשומים מעלה. 
אתרי מכירות, אתרים עם אירועים ואתרים יוכלו להבליט נתונים בלעדיים או יתרונות אחרים תוך ניסוח חכם של ה rich snipped לדף .
בשלב זה טוב יעשו אתרים שימהרו להזין נתונים  ולקבל יתרון שיווקי על פני מתחרים שטרם הצטרפו ובכך לקבל עוד נקודת חוזק גם בתהליך של קידום אתרים.