.

עדכון מכנס קידום אתרים

19.02.2013

מאת: סמדר סרי
גוגל משנה את כללי המשחק וקידום אתרים מקבל פנים חדשות. כללי המשחק של גוגל מחייבים את קידום האתרים להפוך לקידום "לבן", "עדין" ובעיקר לא בולט. כן, לא בולט זה שם המשחק מה שאומר, שמומלץ להוריד כל סימן או רמז מפליל הקיים באתר. ממש כך ובלי להסס יש להוריד את כל הקישורים בין האתר המקודם לבין מקדמו.

אחד השינויים, אותו משחררת גוגל באופן עקבי בשנה האחרונה ובישראל באופן מורגש בחודשיים האחרונים, הוא השינוי הקשור לאיכותו של התוכן. שימו לב, גוגל נלחמת למיגור תופעת הקידום ואחת הדרכים הכי בולטות הוא מלחמה כנגד תוכן בלתי הולם. גוגל הופכת את התוכן ל"מלך" "הדובדבן שבקצפת" והדגש אותו חייב להטמיע הוא, שהתוכן נועד עבור הגולש ולא עבור מנוע החיפוש. לכן, התוכן חייב להיות איכותי, אמיתי ורלוונטי ושלא למטרות קידום.
מה זה אומר לגבי קידום? לא עוד מאמרים "לקידום" סתמיים וחסרי משמעות לתחומם.

מה נחשב תוכן איכותי לאתר

 
חשוב לזכור, אין ספק, שהתוכן הוא הפרמטר השולט, אולם כאשר אומרים תוכן למה הכוונה? "תוכן" אינו מתייחס רק לטקסט. עבור מנועי החיפוש תוכן הוא גם תמונה, ווידיאו, איור, תגובות גולשים וכמובן תוכן חברתי נגיש.

גוגל מעניקה חשיבות רבה לתוכן ועל כן מאוד לא אוהבת העתקות מכל סוג שהוא. אחת משיטות העבודה, שצריכה להיות מקובלת על מקדמי אתרים הוא בדיקה כפילות תוכן. תוכן טקסטואלי ניתן לבדוק באופן פשוט בעזרת תכנת ה CopyScape.
גם אם החלטתם להשתמש בתוכן שאינו מקורי שלכם, חשוב שתקפידו על הוספת תג קנוניקל canonical. תוספת קנוניקל מודיעה למנוע החיפוש שהתוכן אינו מקורי (סוג של נתינת קרדיט) ויתרה מזאת מסמנת עבורו לא לאנדקס את העמוד המעתיק (זה שמציג קנוניקל אל העמוד המקורי). אין לדעת עד כמה ועד מתי סימון זה "יגן" על האתר מפני תוכן לא מקורי.

בכל השינויים האחרונים, גוגל מנסה למדר את הנתונים והיא אינה מספקת יותר מידע לגבי ביטויים באמצעותם הגיעו לאתר. היום באנליטקס ניתן לראות יותר ויותר תנועה לאתר שמגיעה ממקור לא ידוע או בשפת גוגל Not Provided. יש מקדמי אתרים הטוענים כי 25% מהכניסות האורגניות נכנסות תחת הגדרת Not Provided.

גוגל מדרגת את התוכן, בייחוד עם יש לו ערך עבור הגולשים ואם הגולשים מעוניינים לשתף אותו ברשתות החברתיות השונות. באופן זה, תוכן ששותף ע"י גולשים הוא בהכרח תוכן בעל ערך, שכן אנשים מוצאים אותו ראוי ומוצאים לנכון לשתפו עם חבריהם ברשת. בכדי להקל על זיהוי של תוכן איכותי עבור הגולשים, גוגל מספקת המלצות על פיהם יהיה קל לגולשים לדרג. גוגל בהחלט ממליצה על הגדרת rich snippet בשיטת schema.org או  micro data format. אחת הדרכים להבליט תוכן בתוצאות החיפוש היא דווקא ע"י שימוש בתגית ה rel=author שמטרתה לקשר בין פרופיל הכותב כפי שהוא מופיע בגוגל+ לבין תוכן הנכתב על ידו.

כמו התוכן, גוגל שמה לה למטרה לזהות אתרים שהם אמינים ומהימנים. במלחמת חורמה היא יוצאת כנגד אתרי הלווין (אתרים תומכים), שאינם תורמים לגולש ומטרתם העיקרית עוסקת בקידום. ישנן כמה דרכים לחיזוק מהימנותו של האתר:
1.    Google Places /גוגל מקומות- גוגל מאפשרת לבתי עסק לרשום עצמם בשירות המיקום של גוגל. כל בעל עסק עבורו זה רלבנטי יכול לרשום את העסק שלו בשירות של גוגל. בהליך הרישום מתבקש בעל העסק לספק כתובת (אותה ניתן להציג במפה), דרך התקשרות: מספר טלפון, אימייל וכו', שעות פתיחה ועוד. חשוב לשים לב, שכאשר נרשמים לשירות יש לבצע את הליך האימות בעזרת משלוח גלויה ולא באמצעות SMS טלפוני, שכן באופן זה הליך הרישום מובטח ללא סיבוכים מיותרים. פעם שהעסק רשום בצורה המתאימה את הסטנדרטים של גוגל הוא נראה באופן שונה בחיפושים הלוקאליים ואז כולל גם מפה, תגובות גולשים, פוסטים אחרונים וכו'
2.    לאתרים שירותיים או אתרי מכירות מומלץ ביותר להציג אתר בו מתבצעת פעילות עסקית עם לקוחות ועל כן תמיד כדאי להוסיף עמודים כגון:
א.    'מי אנחנו' עמוד המפרט מידע על החברה כולל שמות המנהלים ואפילו תמונות וקישורים לפרופילים קיימים ברשת
ב.    עמוד המפרט את מדיניות החברה בנוגע להחלפה והחזרת מוצרים
ג.    עמוד המפרט את סוגי השירותים הניתנים
ד.    עמוד המפרט את סוגי המשלוח
ה.    עמוד המסביר על אפשרויות תשלום ומידת האבטחה באתר – כשמדובר באתר מכירה.
ו.    עמוד יצירת קשר ופירוט שעות פעילות
ז.    אפשרות כניסה למינויים/לקוחות
ח.    הטמעת פרוטוקול https


תמונות, הן אחד המקורות החזקים להבאת גולשים וטראפיק עבור האתר. גוגל מודעת לכוחן של התמונות ועל כן הופכות אותן לתוכן חשוב ואיכותי שיש לטפל בו בהתאמה.
ALT, TITLE  הינה תגית חשובה בה ניתן להשתמש בכדי לתאר את התמונה. חשוב לזכור, שלא מומלץ לאכלס תגית זאת בביטויי מפתח ויש לתת את הדעת בתיאור של התמונה ובשימוש בביטויי זנב ארוך. הנחיות אלו כמובן מתייחסות לתמונות חדשות העולות בעמודים חדשים ולא מומלץ כמובן לשנות הגדרות של תמונות ישנות, שכן לא ברורה ההשלכה של השינוי.

מעבר לתגיות אלו המוטמעות ב HTML ישנם פרמטרים נוספים אשר נוגעים לשימוש נכון בתמונות:
1.    שם הקובץ – היום חסר חשיבות בייחוד לאור העובדה, שאתרים רבים אליהם מעלים תמונות נוהגים לשיים את התמונה בשם ייחודי משלהם. אולם במקרים, שכן מספקים שם קובץ חשוב לא לקרוא לתמונה עם ביטויי מפתח.
2.    נתוני גודל ורוחב – הכנסת הנתונים הללו ב HTML מסייעת בזמני הטעינה של העמוד.
3.    גודל ונפח – תמונות קטנות (100X100) זוכות לפחות חשיפה בתוצאות החיפוש. גוגל אוהבת ויודעת להתמודד עם תמונות גדולות יותר ולכן מעדיפה תמונות בגודל העולה על 600X600 ואפילו תמונות עד נפח של 1 מגה.
4.    איכות גרפית
5.    תמונות מקוריות
6.    שימוש ב XML עבור ספריית תמונות
7.    גוגל יודע לקרוא את רכיב Exif Data –. תמונות איכותיות בהכרח מכילות Exif Data רווי מידע. הטוב ביותר הוא כמובן תמונות שאתם צלמתם. בין הנתונים הנשמרים: מימדים ראשוניים של התמונה, מימדים לאחר חיתוך, זמן הצילום, עריכת תמונה, חשיפה, עדשה, מצלמה ואפילו שם האומן כפי שנקבע במצלמה עצמה. חשוב לשים לב, שייבוא תמונות העתקה או שימוש בתכנת פאסטון יכולים להוריד את הנתונים הללו. תמונות המכילות מידע מלא Exif Data  העולות לרשת ללא עדכון ידני של תגי ALT ו- TITLE מקבלות את הערכים הללו באופן אוטומטי.

Schema.org  יודעת להתייחס גם לתמונות, עם כי, השימוש במקרה של תמונות אינו מומלץ. גם תמונות שאינן מקוריות ונלקחות ממקורות שונים נחשבות לגניבת תוכן ועל כן יש לתת על זה את הדעת. ניתן לאתר תמונות גנובות תוך שימוש בפקודה:
[image name of the original] in URL: [image name of the original] –
באופן זה, מקבלים את רשימת התמונות שנגנבו ללא התמונה המקורית.

תמונות ניתן למפות באופן גיאוגרפי ואחת הדרכים המומלצות לעשות זאת היא ע"י שימוש באתר של panoramio, שהינו חברת בת של גוגל, שבין יתר האפשרויות מאפשר העלאת תמונות גם עבור google earth. גם פליקר הוא אתר טוב לתמונות, אולם אינו מוצלח בשיוך תמונות כמו panoranio.

מלחמה נוספת של גוגל בקידום אתרים, היא במישור פרופיל הקישורים. גוגל מחפשת היום אתרים אם פרופיל קישורים טבעי והיא מענישה את אותם אתרים, שפרופיל הקישורים שלהם אינו עונה לדרישות החדשות. אתרים שנמצאו חשודים בעיניי גוגל, ירדו מתוצאות החיפוש לעמודים פנימיים מאוד בתוצאות ואילו ישנם אתרים שנעלמו כלל ואפילו בעזרת פקודת Site: לא ניתן למוצאם.

ישנם אתרים, אשר קיבלו מכתבי אזהרה מגוגל, המתייחסים לפרופיל הקישורים שלהם. במקרים כאלו מומלץ להסיר את כל אותם קישורים חשודים, ליצור מפת אתר חדשה ולפנות לגוגל שישקלו מחדש את איכותו של האתר. ישנם מקרים בהם מצליחים לטפל באתרים שנפגעו אולם, הדבר אינו פשוט ולא תמיד מבטיח הצלחות.

פרופיל קישורים טבעי על פי גוגל כולל מגוון טבעי של קישורים, בין אם מדובר על קישורים מתגובות, רשתות חברתיות, בלוגים ומאמרים איכותיים. הרעיון בגיוון קישורים הוא, לקשר לעמודים שונים עם ביטויי זנב ארוכים, שאינם חוזרים על עצמן ולא בהכרח מכילים ביטויי המפתח. קישורים עם הביטוי "לאתר" "לחץ לקישור" בהחלט משחקים תפקיד חשוב. מקדם האתרים צריך לתכנן קישורים באופן מושכל כך, שהמקורות לקישורים לא יחזרו על עצמם ויפוזרו בפרקי זמן טבעיים והגיוניים ולא ב"מכה". המשחק בקישורים צריך להיות גם בהסרת קישורים, אולם חשוב להקפיד, לעשות זאת בחוכמה ולא במאסות גדולות.

רשתות חברתיות משחקות תפקיד חשוב בקישורים נכנסים לאתר ויש הטוענים שמשקלם עולה לכ 40% מכלל הקישורים. אולם, חשוב לדעת מהן הרשתות  הפתוחות למנועי החיפוש. פייסבוק לדוגמא אינה נותנת סיגנאלים מלאים לגוגל, ועל כן לא כל מה שמפורסם ברשת הפייסבוק נראה בתוצאות החיפוש. אחת הדרכים להיעזר בקידום חברתי הוא דווקא בקידום פרופיל הפרסונה ולא בקידום התכנים שלה.

מדיניות של קישורים אינה מתייחסת רק לקישורים נכנסים. יש לשים לב, שגם קישורי nofollow מקבלים ערך ואין להמעיט בחשיבותם. לעומת זאת, כאשר מוציאים קישורים מהאתר תמיד מומלץ לעשות זאת בקישור nofollow.

אחד החידושים בנוגע לקישורים הוא העובדה שגוגל מסוגלת לקרוא גם קישורים המצויים ב JavaScript על כן חשוב מאוד להקפיד על קישורים מלאים ומעודכנים.

Iframe


עוד חידוש בנוגע לקישורים ולאינדקס מגיע דווקא בהקשר לעובדה שגוגל היום מאנדקס עמודי iframe. כיום, יתכנו קישורים המגיעים מאתרים "נחשבים" דווקא מתוך תגובות שהושארו בעמודי iframe של אותם אתרים. כלומר, תארו לכם מצב, שקראתם כתבה, שפורסמה באתר גדול וידוע אשר נשאבה למסגרת iframe ואף הגבתם לנאמר בכתבה תוך הוספת קישור – אם פעם היה נחשב הקישור לאתר ממנו נשאבת הכתבה לתוך מסגרת ה iframe הרי שהיום הקישור נספר כאילו התקבל מאותו אתר ידוע, שעבר אינדקס למרות, שהעמוד שלו עמוד מורכב מתוכן, שנשאב מאתר אחר.